How demonstrating value makes negotiation easier

Several years ago, I bought a new car. Like many buyers today, I had done my research. I knew what I wanted, the options I was looking for, and what I was willing to pay for them. I drove up on the lot in my old pickup truck and went straight away to the back corner where last year’s models were hiding away. These were new cars, but they had been relegated to the backlot to make room for the new models, and I knew I could get a better deal on one of these, because the dealership needed to move them. As I strolled among the new old cars, peeking my head down into the windows, a salesman approached.

exploring_the_world_[Przekonwertowany].jpg

The Quintessential Salesman

For many people, when they think of a salesman, the car salesman is the first to come to mind. Fast talking, and slick, he immediately began pressuring me to buy the car. But I was prepared for this. With one look at the sticker price, I let him know exactly what I was willing to pay to drive home in the car. At this point, the salesman could have done any number of things. He could have walked me through the car’s reliability, how little it would cost to operate it over time, shown me how great the gas mileage was, or asked me how I would use it to match the function to my needs. He could have created a dialogue to put the price in context of the value.

What he did instead was give me a flat no. There was no way he could let it off the lot for that amount, he told me. Just not possible. In response, I simply nodded, gave him my business card, and told him to call me if he changed his mind. I then casually walked back to my battered old truck, hopped in, and drove away.

You can’t always get what you want, but…

I’d barely gotten three blocks down the street before my cell phone rang. Jubilant, the salesman told me that he’d spoken to his manager and they could sell it for the price I was willing to pay. No further haggling or discussion, a complete and total capitulation. After letting them sweat it out until the morning, I did go back and buy that car. I paid way less than the asking price and am still driving it today. It’s provided an incredible amount of value to me and has never let me down. In short, their product was excellent, but they never attempted to demonstrate that at all. It was all down to price and the techniques I used to get what I wanted - worked like a charm.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 45% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.