"Boss, there's something I'd like to talk about...". How do you talk to your boss about a pay rise or promotion?

Any interaction between a manager and an employee provides an opportunity for mutual understanding only if the manager is the right person in the right position (this is surprisingly rare), and if the subordinate takes a professional approach. What does this mean in practice?

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

SELL_11_52.jpg

In my career as a sales manager I have had, and will probably continue to have, many opportunities to participate in negotiations about pay rises and promotions within the company hierarchy. The two parties meet and do their best to present their interests, points of view, approach to the issue, fears, and hopes.

Who makes the real decisions?

Let’s start with the boss. The company president, who is also the sales director, has a different starting position than the person acting as the sales manager. The president is the highest authority and usually makes final decisions immediately, whereas the sales manager may often have limited decision-making power. They may or may not have an impact on decisions about promotions or pay rises for subordinates.

If you are paid only on a commission basis, without a fixed salary, there are theoretically no grounds to discuss a salary increase - you’re paid according to the principle of ‘you earn as much as you sell’. In this situation, we can talk about a ‘raise’, although it doesn’t apply to the amount of remuneration itself.


Example:

The boss proposes access to the company car and other tools supporting a salesperson’s work.

In the case of a salesperson employed full-time on a fixed salary plus a discretionary bonus, a company car is treated just like a pen - it’s a tool the salesperson has to have.

In the case of an independent salesperson working on commission, getting a company car would significantly reduce operating costs while also helping boost income, and thus should be treated as a pay rise.


Thus, we see that the initial situation may be different, in many cases it depends on how the salesperson is paid.

Proper communication above all

Communication between the supervisor and the subordinate works best when both parties try to put themselves in the other’s shoes, and when both think about how they can help. Every parent should know this principle, every spouse understands it, and every manager should apply it.

Every reasonable manager understands that compensating salespeople is not such a simple matter and that, depending on the economic, competitive, and financial situation of the company, it should be both flexible and - as subordinates see it - HONEST.

Therefore, when a subordinate reports to their supervisor with a request for a promotion or a pay rise, a professional sales manager expects to hear arguments to back up the proposed change. In order for the arguments to be properly formulated, the superior should fulfil the role of a client.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.