Strategie uczenia się

  • Po co i czego się uczyć będąc sprzedawcą?
  • Jak zorganizować sobie proces uczenia, by faktycznie się czegoś nauczyć?
  • Czy nauka musi być ciężarem?
AdobeStock_626947692.png

Wielu z nas przed laty dokonało wyboru zawodu, poświęciło lata na zdobycie odpowiednich kwalifikacji i certyfikatów, licząc na to, że zapewni nam to dożywotni przychód i gwarancję zatrudnienia. Dziś wiemy, że była to złudna nadzieja. Bez ciągłej nauki nie da się utrzymać w tak szybko zmieniającym się świecie.

Czy lubimy się uczyć czy też nie – nie unikniemy tego tematu. Będą tego oczekiwali od nas nasi pracodawcy i klienci. Sami także, natykając się na nowe pojęcia czy zjawiska, będziemy czuć potrzebę uzupełnienia luk. Temat ten jest tak istotny, że eksperci zrzeszeni wokół Światowego Forum Ekonomicznego uznali „aktywne uczenie się i strategię uczenia się” za jedną z dziesięciu kluczowych kompetencji 2025 roku. Musimy zatem być gotowi definiować nasze własne luki kompetencyjne, szukać sposobów ich uzupełnienia i kontrolować własny proces edukacji. Trudne, ale nie niewykonalne.

Po co się uczyć?

Po co powinniśmy się uczyć? Od odpowiedzi na to pytanie zależeć będzie nasza motywacja, a także stopień wsparcia ze strony naszych pracodawców.

Częstą motywacją jest lęk, na przykład przed utratą obecnej pozycji. Boimy się, że młodsi, żwawsi i lepiej wykształceni pracownicy zastąpią nas w pracy. Czujemy, że powinniśmy nadrobić zaległości, by nie zostać w tyle. Zależnie od tego, w jakiej firmie pracujemy, czasem możemy liczyć na wsparcie, ale często musimy sami zarządzić swoim procesem edukacyjnym. Natomiast z pomocą w finansowaniu edukacji mogą przyjść różnego rodzaju programy krajowe i unijne.

Jeśli dzięki wiedzy będziemy sprzedawać więcej albo będziemy potrafili wejść na nowe kulturowo rynki – uskrzydlać nas będzie wizja wyższych prowizji. Jest duża szansa, że mocodawcy zechcą zaangażować się finansowo w zapewnienie nam odpowiedniego wsparcia w tym obszarze, widząc w nim korzyści dla przedsiębiorstwa.

Jeśli marzy nam się nowa pozycja w firmie, na przykład trenera innych sprzedawców lub konsultanta biznesowego najważniejszych klientów, motywować nas będzie możliwość stworzenia sobie nowego, ciekawszego miejsca pracy, ale być może na początku tej drogi możemy liczyć tylko na siebie. Szefowie mogą nie widzieć takiej potrzeby albo nawet wystraszyć się naszych ambicji. Z pomocą mogą przyjść różnego rodzaju stowarzyszenia, jak choćby kluby trenerów biznesu, które oferują książki i często niedrogie formy kształcenia.

Czego się uczyć?

W zawodzie sprzedawcy jest kilka podstawowych obszarów, z których bieżąca wiedza bardzo się przydaje i trzeba ją na bieżąco uzupełniać. Są to:

  • Wiedza związana z branżą. Warto mieć orientację w tym, czym aktualnie żyje branża i jaki jest jej stan. Jak się rozwija w Polsce i na świecie, jacy gracze dominują, jakie przepisy na nią wpływają. Do grupy szybko zmieniających się czynników należą też technologie produkcji, sytuacja w logistyce i handlu międzynarodowym.
  • Wiedza związana z własną firmą i jej ofertą. Nawet jeśli nie wszystkie zmiany w przedsiębiorstwie bezpośrednio wpływają na pracę sprzedawcy, warto aktualizować w tym względzie swoją wiedzę, by nie była ona niższa niż ta u klienta. Sprzedawca samochodów osobowych powinien także wiedzieć, jak kształtuje się oferta samochodów dostawczych oraz maszyn rozlicznych w przedsiębiorstwie, które reprezentuje. Nie musi być tak szczegółowa, jak w zakresie swojego asortymentu, ale byłoby niedobrze nie wiedzieć, że w innych działach pojawiły się jakieś nowości. Warto też wiedzieć, na jakich rynkach operuje firma oraz kto nią zarządza.
  • Wiedza o rynku. Rynek to system naczyń połączonych. Sprzedawca potrzebuje wiedzy o otoczeniu biznesowym, trendach panujących na rynku, statystykach najważniejszych rynków czy nowych przepisach.
  • Przyda się też oczywiście wiedza o klientach. To, co się u nich dzieje, na jakich targach bywają, na jakie rynki wchodzą i co wpływa na ich funkcjonowanie jest kluczowe dla zrozumienia potrzeb i obiekcji swoich odbiorców.
  • Wiedza o nowych grupach odbiorców. Na rynek wchodzą kolejne pokolenia. Ich potrzeby, styl komunikacji oraz podejście do biznesu jest zupełnie inne, niż ich rodziców. Musimy nauczyć się, jak rozmawiać z tymi, którzy wychowali się w świecie Internetu i globalizacji oraz którzy zupełnie inaczej budują relacje.
  • Wiedza na temat języków i kultur to niezbędny element dla każdego sprzedawcy, który sprzedaje lub chciałby sprzedawać za granicą. Bez zrozumienia specyfiki danej kultury, wyjazd na targi zagraniczne zamieni się w pole minowe i zamiast kontraktów może przynieść niepotrzebne napięcia i nieporozumienia.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 43% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.