Savoir-vivre w sprzedaży: „Dzień dobry, miło Panią widzieć!”
Podanie dłoni, wręczenie wizytówki, przejście na ty i wiele innych. To czynności, które w życiu zawodowym powtarzamy tak często, że niekiedy nawet nie zwracamy na nie uwagi. Jak się okazuje – niesłusznie, bo potrafią zdecydować o sukcesie lub porażce w sprzedaży. Dlatego dobrze jest wiedzieć, jak zachować się z klasą, elegancją i kulturą w czasie spotkania z klientem.
O tym, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, wie każdy z nas. Eksperci różnią się natomiast w opiniach, ile czasu potrzebujemy, aby wyrobić sobie zdanie o swoim rozmówcy. Jedni twierdzą, że 2–3 sekundy, drudzy, że około 30 sekund, jeszcze inni, że nawet minutę. Pewne jest jednak to, że tego czasu potrzeba niewiele. Dlatego od samego początku kontaktu z klientem należy zwracać uwagę na to, co i jak się robi.
Spotkanie twarzą w twarz
Wchodząc na spotkanie z klientem, pamiętaj o takich elementach, jak:
- Postawa
Wyprostowana, przy jednoczesnym zachowaniu naturalnej sylwetki. Należy unikać przeprostu, czyli sytuacji, w której klatka piersiowa jest tak mocno wypchnięta do przodu, że kręgosłup niejako wygina się do środka i sprawia wrażenie wklęsłego.
- Chód
Wejście powinno być dynamiczne. Kroki należy stawiać w sposób pewny, całą stopą. Nogi w czasie stawiania kroków powinny być uniesione na tyle wysoko, by but nie szurał o podłogę.
- Głowa
Powinna być nieznacznie uniesiona (delikatnie uniesiony podbródek), lecz z zachowaniem umiaru. Kiedy będziesz miał zbyt wysoko uniesiony podbródek, klient może odebrać cię jako człowieka wyniosłego.
- Ręce
Opuszczone wzdłuż tułowia. Dobrze jest trzymać w nich teczkę (w dalszej części artykułu opiszę małą „sztuczkę”, która pozwoli wyzwolić u klienta gest podania dłoni).
- Uśmiech
Nieodzowny element każdego dobrego handlowca. Uśmiech jest oznaką otwartości, szczerości, zaangażowania i ogólnego dobrego nastawienia do drugiego człowieka. A to zawsze jest w cenie.
- Garderoba
Warto zwrócić uwagę na element garderoby, którym jest marynarka. W pozycji stojącej powinna być zapięta. Jeśli ma dwa guziki – powinna być zapięta wyłącznie na górny guzik, jeśli trzy – środkowy lub górny i środkowy. Należy pamiętać, że dolny guzik zawsze pozostawiamy odpięty. To samo dotyczy kamizelek.
Powitanie
Kiedy wejdziesz już do klienta należy odpowiednio się z nim przywitać. Klient powinien wiedzieć, kim jesteś, skąd przybywasz, jaką firmę reprezentujesz oraz po co do niego przyjechałeś. Wspomnienie tych trzech elementów to wymóg formalny oraz znaczne ułatwienie dla klienta, któremu łatwiej będzie skojarzyć wcześniejszą rozmowę z tobą. Jeśli wcześniej rozmawiałeś z klientem przez telefon, warto wykorzystać ten fakt w procesie przedstawiania się i przypomnieć o tym rozmówcy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.