Handlowiec nowych czasów

Po upływie ponad roku od pierwszego lockdownu nie widać końca tego, co miało być z założenia tylko tymczasowym rozwiązaniem. Wiele firm nadal pozostaje zamkniętych. Tysiące osób straciło pracę. Kolejni pracownicy drżą o swoje posady. Firmy szukają oszczędności, a co za tym idzie dokładnie analizują konkretne potrzeby poszczególnych działów. Wieloletni praktycy sprzedaży rozkładają ręce, inni szukają nowej pracy, nawet gdy na ich prywatnym horyzoncie nie widać widma zwolnień. Klienci nie chcą otwierać swoich portfeli, mimo że ich potrzeby zakupowe się nie zmniejszyły. Nadal przecież musimy kupować żywność, ubrania, samochody, lodówki i papier do drukarek. Czy czeka nas rewolucja w nowoczesnym modelu sprzedaży? Czy raczej powinniśmy mówić o ewolucji zawodu sprzedawcy w odpowiedzi na nową – (post)pandemiczną rzeczywistość?

AS_34_78.JPG

W początkowym okresie pandemii, w marcu i kwietniu 2020, świat wstrzymał oddech. Wizja szybkiego rozprzestrzeniania się wirusa spowodowała zamknięcie sklepów, hoteli, restauracji oraz... umysłów wielu handlowców.

Zapanowała panika, szefowie sprzedaży i marketingu nie wiedzieli, gdzie i jak planować cięcia. Część sprzedawców nie złożyła broni. Znam praktyków próbujących początkowo działać po staremu. Umawiali spotkania, dzwonili do klientów, planowali kwartalne rekordy sprzedaży.

Część specjalistów złożyła broń. Ulegli presji i szukali innego zajęcia. Niektórzy dziś wracają do swojego pierwotnego zawodu, ale wielu przebranżowiło się i teraz spełniają się jako agenci, marketingowcy czy nowi przedsiębiorcy.

Kryzys może cię zniszczyć lub wzmocnić

Gdy na horyzoncie pojawiają się trudności, masz dwie możliwości: możesz się poddać i uciec lub podjąć walkę i wybrać rozwój. Jeśli czytasz ten tekst i nadal pracujesz w sprzedaży – pewnie wybrałeś drugą opcję.

Dlatego mam dla ciebie zadanie do wykonania:

  1. Wypisz wszystkie trudności, z jakimi przyszło ci się zmierzyć przez ostatni rok.
  2. Jak reagowali członkowie twojego zespołu na zachodzące zmiany?
  3. Co nowego było ci dane poznać w tym czasie?

    Odpowiedz na te pytania i... czytaj dalej.

Bezpośrednie spotkania to teraz oldschool

Może za 50 lat, gdy historycy będą oceniać wydarzenia ubiegłych dwunastu miesięcy, okaże się, że kiedyś, dawno temu, sprzedawcy jeździli do swoich klientów. Częstotliwość spotkań różniła się w zależności od branży, ale prędzej czy później niemal każdy sprzedawca mógł uścisnąć dłoń swego klienta. Pandemia ucięła tę formę kontaktu.

Tradycyjne metody sprzedaży i podtrzymywania relacji z klientami zostały zerwane. Eventy, targi, prezentacje – to wszystko skończyło się wiosną ubiegłego roku. Dzisiejsze działania to tylko namiastka czasów sprzed epidemii.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.