Excel jako system CRM, cz. III Tabele przestawne, cz. 1
Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np. pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. Rozpoczynamy cykl artykułów, w których pokażemy jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy.
Tabele przestawne umożliwiają błyskawiczne tworzenie raportów i podsumowań po wielu kryteriach. Dodatkowo wyniki podsumowań można pokazać na różne sposoby – sumując, zliczając albo jako procent całości – znacznie prościej niż w przypadku używania do podsumowań formuł. Wystarczy, że odpowiednie pola przeciągniemy w odpowiednie miejsca.
Tabele przestawne: podstawowe informacje
Na rys. 1 widzimy fragment danych oraz formułę, za pomocą której te dane podsumowujemy:
=SUMA.WARUNKÓW($E$2:$E$6999;$C$2:$C$6999;$G3;$B$2:$B$6999;H$2). Formuła jest trochę skomplikowana. Przede wszystkim wymaga znajomości funkcji SUMA.WARUNKÓW oraz rodzajów odwołań w Excelu do komórek (względne, bezwzględne i mieszane), które są jedną z trudniejszych koncepcji do zrozumienia na początku pracy z Excelem. Teraz tę samą operację wykonamy za pomocą tabeli przestawnej.
Dane źródłowe (rys. 1) przedstawione zostały w formie tabelarycznej (ale nie w tabeli Excela), więc wystarczy, że zaznaczymy dowolną pojedynczą komórkę w zbiorze danych, a następnie z karty Wstawianie wybierzemy polecenie Wstaw tabelę przestawną (rys. 2).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.