Znaczenie progów cenowych
Identyfikacja i umiejętne wykorzystanie progów cenowych może przyczynić się w praktyce do maksymalizacji zysku ze sprzedaży.
Wielu producentów i większość firm handlowych stara się optymalizować wyniki finansowe przez optymalizację portfela produktów i poziomów cen. Działania takie podejmowane są głównie na podstawie analizy konkurencji i danych dostępnych wewnątrz firmy. Analizuje się różnego rodzaju wskaźniki, takie jak marża czy rotacja produktu. Często też odnosi się te wskaźniki do miejsca zajmowanego przez produkt na półce. Na tej podstawie wyciągane są wnioski dotyczące oferowanego asortymentu i cen. Jest to podejście jak najbardziej poprawne, ale w wielu przypadkach niewystarczające.
Czego brakuje w nim najbardziej? Spojrzenia z perspektywy konsumenta, któremu poświęca się często mniejszą uwagę, a jego znajomość jest przecież kluczowa dla ustalenia cen czy też doboru produktów. Jeżeli tego typu analizy w ogóle są prowadzone, to wykonuje się je tylko ad-hoc. Brakuje natomiast sprawdzonych narzędzi i metod, które pozwalałyby na praktyczne przełożenie opinii konsumentów, ich preferencji i skłonności do zapłaty na ceny poszczególnych produktów oraz dobór asortymentu. Jednym z takich narzędzi jest analiza progów cenowych.
W jakim celu stosuje się progi cenowe?
Wiele firm nie docenia wiedzy na temat progów cenowych, jednak nasze dotychczasowe doświadczenia pokazują, że próg cenowy to potężne narzędzie, które sprawdza się m.in. przy doborze asortymentu w przedziałach cenowych istotnych dla konsumenta, właściwym wyznaczaniu cen produktów czy też poziomów rabatów udzielanych podczas promocji. Znajomość progów cenowych jest niezwykle istotna dla firm handlowych, zwłaszcza przy wszelkich zmianach w portfolio produktowym dla całych rodzin czy kategorii produktowych. Dzięki temu można ustalić, jakie przedziały cenowe są najpopularniejsze wśród naszych klientów, a tym samym w jakich przedziałach powinniśmy zaoferować większy, a w jakich mniejszy wybór produktów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.