Zespół gwiazd, czyli cała prawda o tych, którzy sprzedają piasek na pustyni

Zespół gwiazd jest jak drużyna piłkarska, która składa się z najlepszych zawodników świata, jak stado potrzebujące dobrego przewodnika i jak grupa ludzi, którzy potrafią sprzedać nawet piasek na Saharze. Jednak zarządzanie takim zespołem wymaga poznania kilku reguł.

Do niedawna myślałem, że zespół złożony z samych gwiazd nie ma racji bytu, ale przyznaję, że się myliłem. Stworzenie go jest jednak bardzo dużym wyzwaniem. Wiele zespołów składa się z wyjątkowo skutecznych handlowców, ale bardzo mało jest takich, w których są same gwiazdy. Dowodem na to, że stworzenie takiego zespołu jest możliwe, są zespoły sportowe, na przykład FC Barcelona. Jest to zespół nazywany „drużyną gwiazd”, w którym grają jedni z najlepszych zawodników świata. Jednak czy gdyby każdy z jego członków miał podobne zadanie do zrealizowania, to udałoby się taki zespół utrzymać na szczycie? A może właśnie w tym tkwi sedno stworzenia wyjątkowej grupy – w indywidualnościach mających inne zadania?

Kim jest gwiazda?

Mówiąc „gwiazdy w zespole”, mam na myśli dwa typy osób. Do pierwszego należą te, które gwiazdorzą, czyli sprawiają wrażenie najlepszych w grupie. Często są to handlowcy z osobowością Alfa, czyli starający się przewodniczyć w swoim stadzie, pokazać, że są najlepsi lub najlepiej radzą sobie z problemami. Drugi typ to osobowość Beta – handlowiec cichy i spokojny, ale zarazem diabelnie skuteczny. Każda z tych osób ma swoje zalety i wady, ale dla nas najważniejsze jest to, że dzięki swojemu zaangażowaniu w pracę nierzadko osiągają wyniki przerastające nasze oczekiwania. Na marginesie warto wspomnieć najprostszą metodę pracy z osobowościami Alfa – nie walczymy z jej cechami i zachowaniami, wręcz przeciwnie – współpracujemy z nią, robiąc pożytek z tych indywidualności.

W zarządzaniu zespołem sprzedawców bardzo często utrzymuje się równowagę między umiejętnościami pracowników i ich zadaniami. Wręcz niespotykanym zjawiskiem jest sytuacja, w której każdy z pracowników ma takie same zadania, podobne problemy i identycznych klientów. Dlatego w normalnych warunkach funkcjonowania firmy zdarzają się pracownicy, którzy wyrastają na gwiazdy swojego zespołu. Zazwyczaj są to osoby, które doskonale potrafią dopasować swoje działania do potrzeb klientów i prawie zawsze udaje im się osiągać cele wyznaczone na początku miesiąca. Zazwyczaj są dużymi indywidualistami w tym, co robią, i trzeba bardzo uważać na podejście do ich pracy. Są to osoby, które doskonale realizują powierzone im zadania, ponieważ mają duże umiejętności i kompetencje, ale bywają także szczęściarze, którzy mają po prostu świetne podejście do klientów i potrafią z każdym rozmawiać odpowiednio do sytuacji. Z punktu widzenia szefa sprzedaży są to najlepsi handlowcy, zdaniem innych członków zespołu – to osoby, z którymi trzeba konkurować, według nich samych – są osobami potrafiącymi poradzić sobie w życiu. Trzeba więc bardzo uważać na odpowiednie traktowanie ich starań, ponieważ potrafią być lojalni tylko w określonych warunkach.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.