Zatrzymać klienta w sklepie
- Dlaczego klienci w ostatniej chwili porzucają zakupy?
- Jakie czynniki w e-sklepie zniechęcają klientów do dokończenia zakupów?
- W jaki sposób zatrzymać klienta w sklepie i zachęcić do dokończenia zakupów?
Ogromna konkurencja w e-commerce to raj dla klienta. Może wybierać towar w dowolnej konfiguracji i cenie, dlatego też tak trudno mu podjąć decyzję zakupową. Porzucone koszyki to duży problem dla wielu właścicieli sklepów internetowych.
Wielu klientów traktuje koszyk jako swoistą poczekalnię – pozostawia w nim towary, by przemyśleć zakup i wrócić lub poszukać lepszej oferty. W 2016 roku średnio 69% koszyków było porzucanych1, skala tego zjawiska jest więc ogromna. Co powoduje, że nawet średniej wielkości przedsiębiorstwa tracą na tym przynajmniej kilkaset tysięcy złotych rocznie? Problem porzuconych koszyków musi być oczywiście rozwiązywany indywidualnie w każdym sklepie, a jego analizę należy rozpocząć przede wszystkim od dokładnego zbadania zachowań klientów na stronie. Część z nich jest jednak powtarzalna i dotyczy wielu e-sklepów.
Przyczyna zjawiska
Celem klienta, który wchodzi na stronę danego sklepu, jest oczywiście zrobienie zakupów. Ścieżka jest dość prosta – porównanie parametrów produktów, wybór, dodanie ich do koszyka i finalizacja transakcji. E-commerce przyspiesza decyzję i pozwala szybko zrealizować zakup. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie internauci traktują sklepy internetowe również jako miejsce do porównywania ofert – czy to ze sklepami stacjonarnymi, czy konkurencją w sieci. Sieć to najważniejsze miejsce poszukiwania inspiracji oraz informacji o produkcie. Nie zawsze klient od razu po wejściu do sklepu podejmuje decyzję, dobrze jest jednak zatrzymać go na naszej stronie, skoro ją odwiedził. Czego się wystrzegać?
Problemy z ładowaniem strony
Zanim klienci dodadzą produkty do koszyka, ważne jest, by zainteresowali się stroną. Aż 57% użytkowników opuszcza stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy. Istotne jest, by strona ładowała się szybko, by przejścia między podstronami były płynne, a wszystkie elementy wyświetlały się prawidłowo. Niekiedy zdjęcia dłużej się wczytują lub, co gorsza, nie wyświetlają się w ogóle. W takiej sytuacji klient szybko opuści stronę, ponieważ funkcjonalność miejsca, w którym dokonuje zakupu, nie spełniła jego oczekiwań.
Problemy z wyszukiwarką
Klienci, zamiast przeklikiwać się przez podstrony, chcą szybko i łatwo znaleźć to, co ich interesuje. Niestety wyszukiwarki często nie są na to przygotowane i wyświetlają listę produktów z daną frazą w nazwie lub samą kategorię, pomijając dokładne informacje, które chce uzyskać klient. Czasami zaciągane są też fragmenty śródtytułów, co może powodować bałagan, zbyt dużo wyników i frustrację klienta.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.