Zarządzanie pracownikami starszymi od siebie
- Jakie cechy lidera mogą być pomocne w zarządzaniu pracownikami starszymi od siebie?
- Na czym polega przywództwo służebne i kiedy warto wdrożyć ten model?
- Jakich zachowań unikać w zarządzaniu osobami 50+?
Pytanie dyrektora sprzedaży: Jeden z moich nowych młodych kierowników od niedawna zawiaduje zespołem osób znacznie starszych od niego. W jaki sposób go wesprzeć, by mógł efektywnie zarządzać w tej sytuacji?
Sytuacja, w której młodsza osoba zarządza pracownikami starszymi od siebie, jest wyzwaniem, przed którym, z racji zmian demograficznych na rynku pracy, będziemy stawać coraz częściej. Problem jest na tyle istotny, że, abyśmy go dobrze zrozumieli, warto najpierw zwrócić uwagę na fakt różnic pokoleniowych, wynikających z uwarunkowań, w jakich przyszło wzrastać przedstawicielom różnych generacji. Jeżeli je dostrzeżemy, możemy zrozumieć wartości, którymi kierują się nasi współpracownicy, i wypracować z nimi konsensus. Osoby, które wychowywały się w odmiennych okolicznościach społecznych, kulturowych czy historycznych, mogą mieć inną wizję rozwiązywania problemów. W tym kontekście przyjrzyjmy się kategorii pracowników 50+. Przedstawiciele tej generacji:
- cenią sobie zaangażowanie w pracę i stabilność zachowań,
- są cierpliwi,
- uznają i szanują autorytety,
- są lojalni względem pracodawcy,
- preferują pracę indywidualną lub kooperację, a nie rywalizację,
- mają większą skłonność do akceptowania reguł narzucanych przez organizację,
- ważne jest dla nich dobro pracodawcy i to, co mogą dać od siebie,
- doceniają stabilizację i spokojną, niewymagającą nowych wyzwań pracę, której są raczej wierni; potrafią docenić to, co mają,
- dbają jednocześnie o jakość życia prywatnego i zawodowego,
- są samodzielni w podejmowaniu decyzji, raczej aktywni zawodowo i społecznie,
- potrzebują poczucia sensu podejmowanych działań, ale jednocześnie są nastawieni na współpracę,
- w organizacjach, w których pracują, są postrzegani jako zasadniczy w kwestii przestrzegania praw pracowniczych, to osoby mocno tradycyjne,
- często nie mają zaufania do nowych technologii i zamiast załatwiać sprawy e-mailowo, wybierają rozmowę telefoniczną lub kontakt osobisty,
- są autorytetem, choć czasem ich efektywność obniżają problemy komunikacyjne (brak znajomości lub niewystarczająca znajomość języków obcych) i niska sprawność w obsłudze komputera itd.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.