Zarządzanie pracownikami starszymi od siebie

  • Jakie cechy lidera mogą być pomocne w zarządzaniu pracownikami starszymi od siebie?
  • Na czym polega przywództwo służebne i kiedy warto wdrożyć ten model?
  • Jakich zachowań unikać w zarządzaniu osobami 50+?
SS_44_88.jpg

Pytanie dyrektora sprzedaży: Jeden z moich nowych młodych kierowników od niedawna zawiaduje zespołem osób znacznie starszych od niego. W jaki sposób go wesprzeć, by mógł efektywnie zarządzać w tej sytuacji?

Sytuacja, w której młodsza osoba zarządza pracownikami starszymi od siebie, jest wyzwaniem, przed którym, z racji zmian demograficznych na rynku pracy, będziemy stawać coraz częściej. Problem jest na tyle istotny, że, abyśmy go dobrze zrozumieli, warto najpierw zwrócić uwagę na fakt różnic pokoleniowych, wynikających z uwarunkowań, w jakich przyszło wzrastać przedstawicielom różnych generacji. Jeżeli je dostrzeżemy, możemy zrozumieć wartości, którymi kierują się nasi współpracownicy, i wypracować z nimi konsensus. Osoby, które wychowywały się w odmiennych okolicznościach społecznych, kulturowych czy historycznych, mogą mieć inną wizję rozwiązywania problemów. W tym kontekście przyjrzyjmy się kategorii pracowników 50+. Przedstawiciele tej generacji:

  • cenią sobie zaangażowanie w pracę i stabilność zachowań,
  • są cierpliwi,
  • uznają i szanują autorytety,
  • są lojalni względem pracodawcy,
  • preferują pracę indywidualną lub kooperację, a nie rywalizację,
  • mają większą skłonność do akceptowania reguł narzucanych przez organizację,
  • ważne jest dla nich dobro pracodawcy i to, co mogą dać od siebie,
  • doceniają stabilizację i spokojną, niewymagającą nowych wyzwań pracę, której są raczej wierni; potrafią docenić to, co mają,
  • dbają jednocześnie o jakość życia prywatnego i zawodowego,
  • są samodzielni w podejmowaniu decyzji, raczej aktywni zawodowo i społecznie,
  • potrzebują poczucia sensu podejmowanych działań, ale jednocześnie są nastawieni na współpracę,
  • w organizacjach, w których pracują, są postrzegani jako zasadniczy w kwestii przestrzegania praw pracowniczych, to osoby mocno tradycyjne,
  • często nie mają zaufania do nowych technologii i zamiast załatwiać sprawy e-mailowo, wybierają rozmowę telefoniczną lub kontakt osobisty,
  • są autorytetem, choć czasem ich efektywność obniżają problemy komunikacyjne (brak znajomości lub niewystarczająca znajomość języków obcych) i niska sprawność w obsłudze komputera itd.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.