Wypromować e‑sklep

  • W jaki sposób budować rozpoznawalność sklepu?
  • Od jakich działań zacząć, kiedy sklep nie ma jeszcze mocnej pozycji na rynku?
  • Jak wypromować się z pomocą AdWords, SEO i mediów społecznościowych?
ECOM_04_36.jpg

Sklep internetowy nie będzie przynosił zysków, jeśli użytkownicy nie wiedzą o jego istnieniu. Dlatego już na etapie budowania e-sklepu należy zastanowić się nad działaniami typu SEO/SEM czy promocją w social mediach, by zbudować wśród użytkowników świadomość marki i zadbać o ruch na stronie.

Jednym z podstawowych elementów, o które należy zadbać, planując działania promujące e-sklep, jest pozycjonowanie. Pod tym hasłem kryje się szereg działań, mających za zadanie poprawę pozycji sklepu w naturalnych wynikach wyszukiwania, głównie Google (ze względu na popularność tej wyszukiwarki). O ile działania związane z AdWords mogą przynieść efekty od razu, o tyle działania SEO często są prowadzone miesiącami, zanim pojawią się widoczne efekty. Nie należy się tym zrażać i rozpocząć działania już na etapie tworzenia sklepu.

Od czego zacząć? Z jakich narzędzi korzystać? Jak mierzyć efekty? Najpierw należy zapoznać się z prostym, ale jakże przydatnym narzędziem od Google, a mianowicie Keyword Plannerem. Narzędzie to dostarcza cennych informacji o tym, kiedy i jakie słowa kluczowe były wyszukiwane przez użytkowników sieci i jaka jest ich średnia wartość miesięczna. Na podstawie takich danych można nie tylko optymalizować serwis pod kątem treści, ale także próbować szacować ruch. Narzędzie Keyword Planner pozwala także sprawdzić popularność danego słowa w zależności od kraju czy języka.

Przykład

Prowadzimy sklep z butami narciarskimi. Jak widać na Rys. 1, użytkownicy zaczynają poszukiwać ich intensywniej już we wrześniu (410 000 wyszukań miesięcznie). Dalej, co jest już dosyć oczywiste, szał na sprzęt narciarski przypada na zimowe miesiące: styczeń oraz luty (kolejno 930 000 i 600 000 zapytań miesięcznie). Keyword Planner pokazuje zatem nie tylko dane o konkretnych frazach, ale także podpowiada, jakie inne słowa kluczowe powiązane z wpisanym zapytaniem są również popularne. Dla przykładu, obok frazy „buty narciarskie” popularne jest również zapytanie „buty narciarskie damskie” czy „buty narciarskie męskie”, które także warto wykorzystywać w treściach umieszczonych w e-sklepie.

Mając wiedzę i dane o wyszukiwanych przez użytkowników frazach, można zacząć wykorzystywać je do optymalizacji treści na stronie. Chodzi o takie zagospodarowanie słów kluczowych w elementach stron, by roboty Google rozumiały, co znajduje się na stronie i w ten sposób serwowały użytkownikom witryny wyniki najlepiej odpowiadające na treść zapytania użytkownika.

To, na co warto poświęcić czas i pieniądze, to z całą pewnością działania contentowe na stronie sklepu, takie jak prowadzenie bloga/poradnika dla swoich obecnych i potencjalnych klientów. Zanim użytkownik podejmie decyzję o zakupie, często potrzebuje wielu informacji i danych, które przekonają go, czy warto wybrać dany produkt lub usługę. Pomysłów na treści blogowe można szukać m.in. we wspomnianym Keyword Plannerze, ale warto także sprawdzić, o czym pisze konkurencja, jakie tematy są na topie i jakie treści szczególnie ­przydadzą się naszym klientom.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.