Wyniki branży sprzedaży bezpośredniej za 2020 r.
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej na podstawie danych otrzymanych od firm członkowskich podsumowało wyniki branży sprzedaży bezpośredniej w Polsce za miniony rok. Wynika z nich, że szacunkowa sprzedaż całej branży wzrosła o 2,1% w stosunku do 2019 r., co przyniosło prawie 3,5 miliarda złotych obrotu.
Najbardziej popularnym kanałem zakupów był online, który odpowiadał za aż 73% transakcji. Kolejne pozycje w rankingu popularności zajmują zamówienia pocztowe (metoda wysyłkowa) – 11,7% oraz te bezpośrednio składane w sklepie – 6%.
Siła relacji
Zdecydowaną większość obrotów wygenerowała sprzedaż indywidualna (sprzedaż pojedynczych konsultantów oraz partnerów poprzez bezpośrednie spotkania lub online) – w 2020 r. ukształtowała się na poziomie aż 91%. Sprzedaż grupowa (poprzez pokazy organizowane w domu i na życzenie klienta) wynosiła już tylko 7%. Z kolei sklepy i centra dystrybucyjne wygenerowały jedynie 2% całości obrotu.
Królują kobiety
W 2020 r. liczba osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej w całej branży wzrosła o 6% w porównaniu z 2019 r. – obecnie jest to 987 tysięcy osób. W tej liczbie zdecydowaną większość stanowią kobiety – 82%.
Około 20% z ogólnej liczby współpracowników to sprzedawcy, dla których branża jest jedynym lub jednym z głównych źródeł dochodu. Pozostali to osoby traktujące branżę jako zajęcie dorywcze, stali i regularni klienci oraz członkowie rozmaitych klubów klienta. Jeśli chodzi o wiek, 28% sprzedawców to osoby w wieku 35–44 lat, 23%: 45–54 lata, 21%: 25–34 lata.
Najpopularniejsze kosmetyki, ale nie tylko
W 2020 r. najczęściej sprzedawały się kosmetyki (49%), suplementy dietetyczne (21%), a także sprzęty AGD (20%). W stosunku do 2019 r., zauważalny jest także wzrost sprzedaży żywności, napojów (5%) oraz książek i zabawek (3%).
– Ubiegły rok w czasie pandemii dla wszystkich był ogromnym zaskoczeniem. Prowadzone do tej pory kontakty konsultanta z klientem podczas bezpośrednich spotkań musiały zostać przeniesione do wirtualnej rzeczywistości. Klienci chętnie korzystali z tej zmienionej relacji sprzedaży. Oprócz świetnie sprzedających się kosmetyków, konsumenci szczególnie dbali o swoje zdrowie, interesując się suplementami diety. Pandemia i związany z nią lockdown zmusiły nas wszystkich do zwiększenia ilości czasu spędzanego w domu, stąd chętniej kupowany sprzęt AGD. Branża sprzedaży bezpośredniej właściwie umocniła się w czasach pandemii i pokazała, że to nadal stabilny biznes nawet w dość niepewnych czasach – mówi Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny PSSB.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.