W poszukiwaniu motywacji, czyli podróż w głąb siebie

Wysoka premia czy uścisk dłoni szefa? Ani jedno, ani drugie. Okazuje się, że współczesne czynniki motywacyjne to nie wynagrodzenie i nawet nie uznanie w oczach przełożonego. To, co popycha do działania pracowników działu sprzedaży, to… energia, która w nich jest.

Ludzie zobowiązują się, że coś zrobią, nie tylko z powodów finansowych. Pieniądze to jedynie papierki. Ludzi natomiast motywuje to, co wiąże się z nimi. A są to: przyjemność, poczucie prestiżu, często próba ukrycia niedowartościowania, władza i kontrola, nierzadko będąca maską wewnętrznej bezsilności, chęć uznania, odzwierciedlająca brak wiary we własne siły lub w to, że jest się w czymś dobrym.

Motywów podejmowania przez ludzi różnych działań może być wiele, ale ich wspólnym mianownikiem są emocje. To one inicjują działania. Odpowiada za nie część mózgu, która nie jest odpowiedzialna za racjonalne myślenie. Dlatego tak często wymyślane przez menedżerów logiczne systemy motywacyjne, które z punktu widzenia kosztów, zysku, straty i logiki są spójne wewnętrznie, w rzeczywistości się nie sprawdzają, ponieważ są wynikiem zachowawczości. Oznacza to, że osoby, która je tworzą, robią to z pozycji strachu, myśląc, że ktoś je oszuka, okłamie, naciągnie na dodatkową prowizję, którą potem trzeba będzie wypłacić, aby pozostać konsekwentnym.

Zabójcy kreatywności, wrogowie zaangażowania

Człowiek zwykle myśli zachowawczo wtedy, gdy nie ufa, obawia się porażki bądź negatywnej oceny (wrogowie zaangażowania) lub gdy brakuje mu odwagi, aby zrobić coś inaczej, bo „co powiedzą inni – może zaczną szydzić lub nabijać się?”. Taka postawa niszczy kreatywność i nie pozwala realizować nowych pomysłów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.