Trudne sytuacje sprzedażowe

Jaką sytuację można określić jako trudną sprzedażowo? Jacy klienci sprawiają najwięcej problemów? W jaki sposób sobie z nimi radzić, na co zwracać uwagę, by zwiększyć swoje szanse na sprzedaż i zbudowanie trwałej relacji z takimi klientami? W niniejszym artykule podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na te i więcej pytań.

Na początku trzeba wyraźnie zaznaczyć – trudny klient nie istnieje! Dlaczego? Ponieważ zawsze znajdzie się sprzedawca, który będzie potrafił świetnie się porozumieć z danym typem klienta. Skąd zatem wzięły się sformułowania typu „trudny klient” czy też „trudne sytuacje sprzedażowe”? To terminy, które określają okoliczności, kiedy sprzedawcy zmuszeni są do poszerzania swojej strefy komfortu, dopasowania się do drugiego człowieka. I to rzeczywiście jest niełatwe. Wniosek? To nie klient czy też sytuacja jest trudna. To sprzedawca nie chce, nie potrafi, nie wie, jak się do nich dopasować.

Poszerzenie swojej strefy komfortu zawsze wymaga wysiłku. Ludzie znacznie bardziej cenią wygodę i do niej dążą. To sprawia, że część sprzedawców określa niektórych klientów i sytuacje mianem trudnych. A ci klienci czy też sytuacje po prostu wykraczają poza to, co znane i bezpieczne dla sprzedawcy.

W poniższym tekście zostaną przedstawione pewne mechanizmy, które pomogą radzić sobie w sytuacjach teoretycznie trudnych. Wybrano przykłady sytuacji i klientów, którzy najczęściej określani są przez sprzedawców jako trudni (źródło informacji: obserwacje własne). Należy pamiętać, że samo przeczytanie tego artykułu nic nie zmieni. Jeśli czytelnik oczekuje podania rozwiązania i prostej metody, od razu może zakończyć lekturę. Rozwiązanie tych trudnych sytuacji wymagać będzie na początku wysiłku wynikającego z wdrożenia opisanych narzędzi.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.