Trudne negocjacje z sieciami handlowymi

  • Co koniecznie należy określić przed rozpoczęciem negocjacji z sieciami handlowymi?
  • Na co zwrócić uwagę, siadając przy stole negocjacyjnym?
  • Jak reagować na uciążliwe zachowania partnera negocjacyjnego podczas spotkania?
SS_43_37.jpg

Negocjacje z sieciami handlowymi są bardzo ważnym elementem działalności dystrybutora czy producenta. Specyfika działów zakupów w dużych organizmach, jakimi są sieci sklepów, powoduje, że procesy negocjacyjne i relacje są bardziej sformalizowane, a same negocjacje – trudniejsze. Bardzo różni się to od negocjacji z rynku tradycyjnego, gdy osobiście znamy właściciela firmy, dyrektora zarządzającego czy innego partnera biznesowego. Negocjacje roczne, na które jesteśmy zapraszani przez sieci handlowe, bardzo często skupiają się na polepszeniu podstawowych warunków handlowych, tzn. ceny, rabatu tylnego, terminu płatności. Są one nakierowane na żądanie wartości. Mało w nich skupiania się na rozwoju kategorii, innowacjach, serwisie i nowych produktach. Cel jest jasny: lepsze warunki. Dyrektorzy sprzedaży powinni natomiast skupić się na negocjacjach kreujących wartość dla obu graczy.

Przed negocjacjami

Przygotowując się do negocjacji, powinniśmy określić następujące punkty:

  1. Najbardziej pożądany wynik (MDO – z ang. Most Desirable Outcome) – inaczej cel negocjacyjny.
  2. Granicznie akceptowalny wynik (LDO – z ang. Least Desirable Outcome) – czyli to, co możemy zaakceptować w ostateczności, minimum negocjacyjne.
  3. BATNA (z ang. Best Alternative To Negotiated Agreement) – alternatywa przy przekroczeniu LDO, nowa strategia.
  4. Nasza pozycja negocjacyjna vs pozycja negocjacyjna sieci (więcej informacji na ten temat w 42. numerze „Szefa Sprzedaży”).
  5. Możliwa strategia negocjacyjna sieci – np. żądanie wartości.
  6. Możliwe MDO, LDO, BATNA sieci – dużo możemy dowiedzieć się od dostawców negocjujących wcześniej, BATNA sieci warto także przedyskutować we własnym dziale sprzedaży.
  7. Możliwy repertuar negocjacyjny sieci – taktyki, techniki, triki negocjacyjne.
  8. Nasza strategia negocjacji – np. kreowanie wartości, kto negocjuje itp.
  9. Nasz repertuar negocjacyjny.

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.