Telepraca
Rosnące tempo pracy, szybki przepływ informacji, mobilność – to wymagania, którym obecnie musi sprostać pracownik. Na znaczeniu traci liczba godzin spędzonych w biurze, liczą się natomiast efekty i wyniki wykonywanej pracy. Z tego względu coraz większą popularnością cieszy się zatrudnianie w formie telepracy. Telepracownik wykonuje swoje obowiązki zawodowe poza siedzibą firmy – najczęściej w domu – niemniej realizuje wszystkie zadania tak, jakby pracował w siedzibie firmy, mając do dyspozycji telefon i komputer z dostępem do Internetu.
Warunki i zasady wykonywania telepracy określają przepisy Kodeksu pracy. Zgodnie z nimi, telepraca polega na regularnym wykonywaniu pracy poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, i przekazywaniu pracodawcy wyników tej pracy za pośrednictwem tych środków (np. poczty elektronicznej). Zatem telepraca jest korzystna w dziedzinach, w których z uwagi na charakter pracy nie jest konieczne, aby zatrudniony wykonywał swoje obowiązki w zakładzie pracy (liczą się bowiem jedynie wyniki jego pracy). Istnieją dwie zasadnicze różnice pomiędzy typowym stosunkiem pracy a stosunkiem pracy z wykorzystaniem telepracy: miejsce wykonywania pracy – telepraca jest bowiem wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, oraz sposób rozliczania się pracownika z tej pracy – jej wyniki pracownik przekazuje pracodawcy drogą elektroniczną.
Jak wdrożyć telepracę w firmie?
Jeżeli w firmie działa organizacja związkowa, warunki telepracy trzeba ustalić w zawartym z nią porozumieniu. Jeżeli nie ma związków zawodowych, pracodawca ustala ogólne warunki wykonywania telepracy w regulaminie po konsultacji z przedstawicielami pracowników.
Wykonywanie pracy w warunkach telepracy można zlecić pracownikowi przy zawieraniu z nim umowy o pracę albo w trakcie trwania pierwotnego stosunku pracy poprzez zmianę jego treści.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.