Techniki wywierania wpływu w sprzedaży

Umiejętne stosowanie technik wywierania wpływu pozwala nie tylko więcej i lepiej sprzedawać, ale również rozpoznawać i reagować na próby manipulacji ze strony klienta. Jak skutecznie wpływać na klientów w zgodzie z etyką i dobrymi obyczajami?

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

AS_13_04.jpg

Współczesny polski rynek staje się coraz bardziej dojrzały. Tym samym kończy się czas sprzedaży relacyjnej. Wynik sprzedażowy zależy od jakości sprzedawanego produktu lub usługi oraz umiejętności sprzedażowych. Nie od relacji. To, że masz z klientem dobre relacje oznacza, że będzie miło na spotkaniu, ale nie oznacza, że kolejny raz dokona u ciebie zakupu. Dlatego musisz się nauczyć skutecznie mówić o swoim produkcie lub usłudze, co oznacza, że musisz być świadomy, jak twoje słowa i działania wpływają na klienta.

Świadomość sprzedaży

Każdy handlowiec w swoich działaniach zmierza do osiągnięcia jak najwyższych wyników sprzedażowych. Jeśli chcesz regularnie uzyskiwać określone wyniki, musisz stawiać sobie cele zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym. I skutecznie je realizować przez świadome wpływanie na decyzje klienta.

Cele strategiczne (długoterminowe) – koncentrują się na wspieraniu rozwoju biznesu klienta poprzez nasze działania operacyjne, np. budowanie świadomości klienta w zakresie konkretnego produktu, tak aby on z kolei polecał ten produkt swoim klientom.

Cele operacyjne to działania podejmowane przez nas podczas spotkań z klientem, np. informowanie o promocjach, nowościach produktowych, wdrożonych dodatkowych usługach, ciekawostkach z życia firmy.

Pracując na celach operacyjnych i strategicznych jesteś w stanie świadomie układać działania wobec klienta, aby te cele realizować. Dopiero świadomość działań na celach pozwoli ci pracować z klientem narzędziami i technikami sprzedażowymi.

Cel strategiczny składa się z celów operacyjnych. Im precyzyjniej je zdefiniujesz (np. metodą SMART), tym bardziej świadomie będziesz realizował swoje działania u klienta. A klient będzie miał poczucie, że współtworzysz z nim jego biznes, przy jednoczesnym twoim realnym wpływie na jego działania.

Przykład:

rynek B2B, chemia samochodowa

Cel strategiczny: zwiększenie sprzedaży ilościowej swoich produktów do klienta X (odbiorca) w najbliższym kwartale.

Aby odbiorca sprzedawał swoim klientom produkty firmy Y, handlowiec musi zrobić z niego ambasadora swoich produktów. Zdefiniowany cel strategiczny może osiągnąć przez edukację odbiorcy w zakresie dostarczanych produktów. Odwiedzając odbiorcę raz na dwa tygodnie, w kwartale ma do dyspozycji sześć wizyt. Podczas każdej z nich będzie prezentował produkty z oferty, stosując techniki wywierania wpływu, aby przekonać odbiorcę do wzięcia produktu na próbę, a jeśli zacznie się sprzedawać – do regularnych zamówień. Handlowiec rozsądnie układa swoje działania realnie w czasie i planuje każdą wizytę. Taki model działania to rzeczywiste wpływanie na biznes klienta.

Fundament to znajomość osobowości

Kiedyś jeden z klientów powiedział mi, że skuteczny handlowiec powinien łączyć w sobie cechy sprzedawcy i psychologa. I jest w tym sporo prawdy. Dlatego też handlowcy powinni być szkoleni z zakresu typologii osobowościowej. Każdy z klientów jest inny i na inne elementy podczas rozmowy zwraca uwagę.

Znając swój typ osobowości i potrafiąc rozpoznać typ osobowości reprezentowany przez klienta oraz dostroić się do niego, będziesz mieć na niego znacznie większy wpływ. Klient będzie miał poczucie wzajemnego zrozumienia, tak jak byście znali się od lat. Tym samym zwróci większą uwagę na twoją ofertę. W przypadku porównywalnej oferty szanse na sprzedaż rosną, gdy pomiędzy handlowcem a kupującym jest nić porozumienia. Stanowi to bardzo dużą przewagę nad konkurencją.

Przykład:

Klientowi analitycznemu przekazuj informacje przy pomocy wykresów i tabel. Mów do niego językiem faktów. W przypadku klienta relacyjnego podczas rozmowy podchwytuj wątki poboczne, pogłębiaj je, pamiętając jednak cały czas o zdefiniowanym celu spotkania.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.