Team lider kontra konflikt w zespole
Jeśli kierujesz grupą osób, na pewno masz do czynienia z konfliktami. To naturalne zjawisko, które odpowiednio zarządzone potrafi wpłynąć na umocnienie więzi i zwiększenie efektywności działań. Jednocześnie wielu menedżerów obawia się wikłania w konflikty. Najczęściej, ponieważ nie czują się kompetentni lub uprawnieni. Jako lider masz do dyspozycji pokaźne pudełko z narzędziami służącymi do rozwiązywania konfliktów. Aby jednak zbyt często nie trzeba było do niego sięgać, warto najpierw dobrze zrozumieć naturę konfliktu i wiedzieć, jak tworzyć kulturę w zespole, która je samoreguluje.
Wyraźnie widzisz, że pomiędzy dwoma pracownikami iskrzy i szczerze się nie znoszą. Kłótnia o to, do kogo należy klient. Awantura o różnicę w wyliczeniach wysokości premii. Niesmak wynikający z dyskusji o poglądach na temat wiary. Każdy z tych konfliktów jest inny i wymaga innego sposobu działania. Gdy przyjrzymy im się bliżej, zobaczymy, że każdy można zaliczyć do innej kategorii.
Dyskusja o poglądach religijnych to przykład konfliktu wartości. W tej kategorii mieszczą się nie tylko wartości światopoglądowe, ale i dotyczące tradycji czy nawet zwyczajów i konwenansów dnia codziennego. Iskrzenie interpersonalne to konflikt relacji i wynika najczęściej ze stereotypów i uprzedzeń, błędnego postrzegania, złej komunikacji, braku otwartości i ciekawości drugiego człowieka. Awantura o różnicę w wyliczeniach wysokości premii to konflikt danych. Najczęściej płynie z braku informacji lub błędnego rozumienia danych. Możliwe jest również to, że strony dokonują odmiennej interpretacji tych samych danych wyjściowych. Spór o to, do kogo należy klient to klasyczny konflikt interesów – albo rzeczowych, albo psychologicznych. Nierówny dostęp do benefitów wskazuje na konflikt strukturalny. Tego typu konflikty wynikają z nierównego dostępu do zasobów, nierównych przywilejów i obowiązków (np. podział kobiety–mężczyźni, pokolenie X vs Y; pracownicy zdalni–pracownicy lokalni etc.).
Dlaczego jako szef musisz znać to rozróżnienie? Ponieważ konflikt wartości, relacji i danych tworzą tak zwaną czapę konfliktu, co oznacza, że nie da ich się rozwiązać tak długo, jak długo nie zostaną przekształcone w konflikt strukturalny lub interesów.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.