Szkolenia online - jak nie wyrzucić pieniędzy w błoto
Nadejście pandemii koronawirusa spowodowało znaczące zmiany w sposobie dostarczania szkoleń. Część firm zawiesiła na pewien czas działania szkoleniowe ze względu na cięcia budżetowe wywołane kryzysem. Część uznała, że po to, by przetrwać, konieczne jest nauczenie się potrzebnych umiejętności. Jeszcze inne firmy z kolei zobaczyły w obecnej sytuacji szansę na to, by usprawnić swoje dotychczasowe działania i wykorzystały kryzys do tego, by nauczyć pracowników czegoś nowego. Rynek szkoleniowy zareagował na te potrzeby bardzo szybko, proponując ogromną liczbę szkoleń w jedynej formie, jaka w czasie pandemii była możliwa, czyli online. Jak się w tej mnogości dostępnych ofert nie pogubić?
Tematyka szkolenia
To pierwsze i w zasadzie najważniejsze kryterium wyboru szkolenia. W związku z pojawieniem się koronawirusa wiele firm zmieniło sposób swojego działania. W niektórych firmach wstrzymane zostały wizyty u klientów, a zastąpiły je rozmowy telefoniczne i spotkania on-line. W związku z zakazem zgromadzeń wstrzymano organizację targów, imprez branżowych, konferencji. Wiele firm, na przykład te w branży agro, stanęło w obliczu wyzwania związanego z prezentacją swoich produktów – jak pokazać przez Internet klientowi przyzwyczajonemu do bezpośredniego kontaktu działanie maszyny czy wszelkie nowinki technologiczne? Zmienił się sposób docierania do klienta i firmy zaczęły potrzebować odświeżenia u pracowników umiejętności związanych ze sprzedażą telefoniczną czy marketingiem, a ze względu na konieczność korzystania z narzędzi internetowych pojawiła się też potrzeba nauczenia pracowników sprawnej obsługi tych narzędzi, żeby ci z kolei mogli pokazywać swoim klientom, jak mogą z nich bezpiecznie korzystać.
Wszystko to spowodowało, że zmienił się zakres wybieranych obecnie szkoleń. Z naszych obserwacji jako właścicieli firmy szkoleniowej, na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród klientów oraz obserwacji najchętniej wybieranych szkoleń, wynika, że najbardziej popularne są teraz tematy mające usprawnić pracę w obecnej sytuacji, czyli: sprzedaż przez telefon, telefoniczna obsługa klienta, szkolenia z umiejętności handlowych dla pracowników serwisu (skoro serwis działa, to dlaczego nie wykorzystać takiej możliwości kontaktu z klientem do sprzedaży dodatkowych produktów), współpraca lub zarządzanie zespołem wirtualnym, prowadzenie wirtualnych spotkań z klientem.
To pierwsza podpowiedź – przy wyborze tematu szkolenia kierujmy się przede wszystkim tym, co jest nam w danej sytuacji potrzebne. Oprócz tego warto skupić się także na tematach, które rozważaliśmy jeszcze przed pandemią. Wprowadzenie kwarantanny nie spowodowało nagle, że problemy, z którymi firmy lub pojedynczy pracownicy borykali się do tej pory, zniknęły. One w dalszym ciągu wymagają rozwiązania, stąd gdy tylko sytuacja się ustabilizuje, warto będzie do tych tematów wrócić.
Jaki rodzaj szkolenia wybrać? Tu na początek warto doprecyzować, jakie formy szkoleń online są obecnie proponowane.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.