"Szefie, nie potrafię tego zrobić, za dużo ode mnie wymagasz!"
- Jakie sytuacje i problemy mogą się kryć za słowami pracownika zawartymi w tytule artykułu?
- Jak w poszczególnych sytuacjach menedżer powinien rozmawiać z pracownikiem?
- Jaki algorytm stosować podczas rozmowy z narzekającym pracownikiem?
Efektywność każdego pracownika, tzw. dowożenie rezultatów, jest dla każdego menedżera jednym z ważniejszych elementów zarządzania. Pracownik lub nawet cały zespół, który należycie wykonuje powierzone mu zadania, sprawia, że firma osiąga sukces. Ile powierzonych zadań pracownik jest w stanie wykonywać efektywnie? Wielu szefów to testuje, dokładając kolejne obowiązki pracownikom.
Jak powinien postąpić menedżer, jeśli usłyszy od pracowania zdanie: „Szefie, nie potrafię tego zrobić, za dużo ode mnie wymagasz”? To o tyle trudne, że nie ma w świecie dwóch identycznych sytuacji i otoczenia, które można by do siebie przyrównać, kiedy takie słowa padają. Co więcej, tak wiele czynników składa się na postrzeganie pracownika przez jego szefa i jego dotychczasowej efektywności, że umiejętna reakcja menedżera musi wynikać z głębszej analizy, z jaką sytuacją ma do czynienia, a mogą to być co najmniej trzy scenariusze:
- Pracownik rzeczywiście ma w danej chwili bardzo wiele zadań i, gdy otrzymuje kolejne, nie jest w stanie go szybko wykonać. Wówczas znacznie większe znaczenie ma druga część skargi, czyli: „za dużo ode mnie wymagasz”.
- Pracownik nie potrafi wykonać zleconego zadania, bo nie ma odpowiednich kompetencji lub kwalifikacji.
- Mamy do czynienia ze zwykłym narzekaniem pracownika, podczas gdy tak naprawdę ma on wszelkie narzędzia i czas, by zadanie wykonać.
Do każdego z tych scenariuszy menedżer powinien podejść zupełnie inaczej, ponieważ w każdym z nich sedno problemu leży gdzie indziej.
[Sytuacja 1] „,Za dużo ode mnie wymagasz”
Menedżer musi tak poprowadzić swoją rozmowę z pracownikiem, żeby zdiagnozować sytuację, w której znajduje się podwładny, a następnie pomóc mu ją rozwiązać. Z pomocą przychodzą tu pytania:
- Z czego wynika fakt, że zbyt dużo od ciebie wymagam?
- Przedstaw mi, proszę, wszystkie zadania, jakie obecnie wykonujesz, wraz z terminami ich zakończenia.
- Ile tych zadań masz i na jakim etapie jesteś w poszczególnych zadaniach?
- Z czego wynika ilość czasu, jaką założyłeś na poszczególne zadania?
- Kto wraz z tobą wykonuje te zdania?
- Jak po kolei masz ułożone priorytety, jeśli chodzi o przedstawione zadania?
- Dlaczego te priorytety są ułożone w taki sposób?
- Jakie elementy tych zadań mogą być twoim zdaniem oddelegowane komuś innemu?
- Kto mógłby ci pomóc w realizacji tych zadań?
- Jakich narzędzi potrzebujesz, byś mógł je wykonywać sprawniej?
- Co musiałoby się stać, żebyś mógł wykonać nowe zadanie?
Powyższe pytania skłaniają pracownika do refleksji nad własną pracą, liczbą zadań oraz nad tym, w jaki sposób ma ułożone priorytety. Zadanie pytań otwartych pozwala menedżerowi nie tylko sprawdzić, ile podwładny ma faktycznie pracy i ile czasu potrzebuje na jej wykonanie, czyli czy dobrze organizuje swój czas pracy, lecz także zbadać, jakie są nastawienie do pracy i motywacja podwładnego, co także jest kluczowym elementem efektywności. Nastawienie widać bardzo mocno w sposobie udzielania odpowiedzi na zadanie pytania.
Gdy diagnoza zostanie dokonana i okaże się, że jest przestrzeń do tego, by pracownik mógł wykonać kolejne zadanie, wówczas menedżer, również za pomocą pytań, może zakontraktować to zadanie wraz z terminem jego ukończenia. Pytania wspomagające tę drugą cześć rozmowy brzmią:
- Co w nowym zadaniu jest dla ciebie oczywiste, a jakich informacji ci brakuje?
- Ile czasu potrzebujesz na wykonanie tego zadania?
- W jaki sposób poukładasz teraz kolejność wykonania wszystkich zadań?
- Jak poukładasz priorytety?
- Co może ci przeszkodzić w wykonaniu zadań w określonym terminie?
- Co zrobisz, kiedy pojawią się przeszkody?
- Czego potrzebujesz ode mnie i od innych osób z zespołu?
- W jaki sposób zaraportujesz mi wykonanie zadania lub jego części?
- Jak jeszcze mogę ci teraz pomóc? (to na koniec)
Rozmowa poprowadzona w tzw. trybie ASK, czyli głównie za pomocą pytań, sprawia, że to sam pracownik układa sobie pracę, kolejność wykonanych zadań i czas ich realizacji, co powoduje, że odzyskuje on kontrolę nad tym, co robi, i wyzbywa się poczucia, że zbyt dużo się od niego wymaga.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 61% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.