Szanuj czas Googlebota
- Na czym polega indeksacja i dlaczego warto o nią zadbać w swoim sklepie?
- Jak sprawdzić stan zaindeksowania sklepu?
- O co należy zadbać, aby przyspieszyć indeksację?
W przypadku wielu sklepów internetowych wyzwaniem jest obecność w wynikach wyszukiwania Google – chociażby na setnej czy tysięcznej stronie. Trudno walczyć o tą pierwszą w wyszukiwarce, jeśli sklep zmaga się z problemami z indeksowaniem treści. Co to jest i dlaczego wpływa na sprzedaż z Google?
Indeksowanie to w uproszczeniu pojawienie się strony WWW w wynikach wyszukiwania Google. Im lepiej zaindeksowany sklep, tym więcej poszczególnych podstron sklepu zobaczymy w wyszukiwarce. Strona złożona z kilku podstron zaindeksuje się w całości w krótszym czasie, a ewentualne błędy nie będą miały zbyt dużego wpływu na cały proces. Indeksowanie w przypadku sklepów internetowych z bogatym asortymentem, złożonych niekiedy nawet z tysięcy podstron trwa długo, a każdy błąd może jeszcze je opóźnić. Gdy naszym celem jest pozyskiwanie sprzedaży z Google, prawidłowe i sprawne zaindeksowanie sklepu powinno być priorytetem.
Jak sprawdzić, czy sklep jest już zaindeksowany?
Jest na to kilka sposobów. Najbardziej podstawowy to ręczne wpisanie w wyszukiwarce Google adresu sklepu poprzedzonego frazą “site”, np.:
site:przykładowysklep.pl.
Dzięki temu w wynikach wyszukiwania otrzymamy wyłącznie linki prowadzące do naszej witryny. W najgorszym przypadku będzie to kilka linków, a w najlepszym – wszystkie podstrony sklepu. Aby zweryfikować, czy wszystkie podstrony sklepu zostały zaindeksowane, musimy znać ich liczbę. Problem może występować także w drugą stronę – w przypadku sklepów internetowych indeksują się kilka razy te same treści.
Inną metodą weryfikacji, czy nasz sklep został zaindeksowany jest skorzystanie z bezpłatnego narzędzia Google Search Console – stan zaindeksowania strony możemy sprawdzić w menu. Jeśli narzędzie zbiera dane już od jakiegoś czasu, możemy prześledzić indeksację na wykresie. Zazwyczaj wykres przedstawia stopniowy przyrost. Wyjątkiem są strony, które w ogóle się nie zaindeksowały z powodu błędów. Usunięcie błędów często sprawia, że w krótkim czasie przyrasta duża liczba zaindeksowanych podstron (rys. 1).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.