System personalizowanych rekomendacji
- Jak uświadomić klientowi jego potrzeby i sprawić, żeby zobaczył szerszą ofertę?
- Na jakich zasadach opiera się system personalizowanych rekomendacji?
- Jak personalizacja oferty wpływa na obroty sklepu?
Artykuły, ubrania i buty sportowe. Na wyprawę w góry, na plażę i na podbój egzotycznej dżungli. Tysiące produktów, a każdy z nich dostępny w wielu wariantach, także kolorystycznych. Z takim wyzwaniem mierzyła się firma QuarticON, która w sklepie sportowym Decathlon wdrożyła system personalizacji rekomendacji produktowych. Efekt? Wzrost sprzedaży i konwersja na stronie koszyka na poziomie 6%.
Do zrealizowania swoich planów Decathlon wybrał system, który bazuje na działaniu sztucznej inteligencji. Dzięki takiej technologii sklep mógł zacząć rejestrować dane behawioralne swoich użytkowników i odczytywać indywidualne potrzeby każdego z nich. Miało się to przełożyć bezpośrednio na wzrost sprzedaży asortymentu sklepu w Internecie i zrównanie jego poziomu ze sprzedażą, która odbywa się w sklepach stacjonarnych.
System spersonalizowanych rekomendacji to pojawiające się w różnych miejscach na stronie sklepu i na różnych etapach procesu zakupowego ramki z propozycjami produktów wybranych specjalnie dla danego klienta. Te oczywiście nie są przypadkowe – generowane przez specjalny silnik, którego działanie opiera się na sztucznej inteligencji i wykorzystuje zaawansowane algorytmy uczenia się. W taki sposób dane o zachowaniach klientów na stronie sklepu są gromadzone, a co najważniejsze – odpowiednio analizowane. Na podstawie wytypowanych przez system preferencji kupujących powstają podpowiedzi produktowe.
Sklep | Sklep decathlon.pl |
---|---|
Oferta | Lider sprzedaży na polskim rynku sportowym. Sprzedaje około 30 tysięcy pozycji w 46 sklepach stacjonarnych oraz w sklepie internetowym |
Klienci | B2C |
Cel | Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym, który ma bardzo szeroką ofertę złożoną z niewiele różniących się od siebie wersji tego samego produktu |
Rozwiązanie | Aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym i zrównać jej poziom ze sprzedażą w sklepach stacjonarnych, Decathlon zdecydował się na wdrożenie technologii personalizacji oferty opartej na działaniu sztucznej inteligencji |
Efekty | Dzięki pojawiającym się w e-sklepie ramkom rekomendacyjnym (podpowiedziom) klient łatwiej dociera do obszernej oferty sklepu – od razu widzi inne warianty wybranych przez siebie pozycji, rekomendowane są mu również produkty komplementarne. Wpływa to nie tylko na jego zadowolenie i zwiększenie poziomu lojalności, ale również na wzrost sprzedaży – do koszyka wpada więcej asortymentu, a proces zakupowy inalizowany jest szybciej |
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.