Sprzedaż w dobie kryzysu, czyli jak prowadzić biznes online i offline
- Jak pandemia wpłynęła na nawyki zakupowe Polaków?
- Co zrobić, żeby trudności przekuć w sukces i rozwijać swoją markę niezależnie od sytuacji panującej na rynku?
- W czym mogą być pomocne Business Model Canvas?
Branża e-commerce w czasach kryzysu zaczęła intensywnie się rozwijać. Firmy działające dotychczas w pełnym lub częściowym zakresie w strefie online skupiły się na promocji i udoskonaliły obszary logistyczne. Przedsiębiorstwa, które do tej pory nie widziały możliwości funkcjonowania poza tym stacjonarnym, zaczęły otwierać własne sklepy internetowe, włączać ofertę na Allegro do Strefy Marek lub proponować zakupy przez aplikacje. Zmusił je do tego kryzys i obostrzenia wprowadzone w czasie epidemii.
Handel B2B w dobie cyfrowej transformacji
Wybierając się na zakupy do sklepu stacjonarnego, możemy zobaczyć produkt, dotknąć go, przymierzyć, porównać kolory, rozmiar czy wymiary. Taka wizyta daje nam przede wszystkim szansę na rozmowę z opiekunem handlowym, który odpowie na nurtujące nas pytania, wskaże najlepszą opcję lub poleci inny towar. Co w przypadku sklepu online?
Jako konsumenci często bywamy sceptyczni i nie zawsze decydujemy się na takie zakupy. Do naszych podstawowych obaw można zaliczyć niezgodność towaru z tym, co zostało zaprezentowane w sklepie internetowym, niewystarczający opis produktu i brak zdjęć, wysoki koszt i długi czas wysyłki, a także skomplikowany proces wymiany oraz oczekiwanie na zwrot środków na konto.
W pandemii stawialiśmy na bezpieczeństwo i ograniczony kontakt, dlatego częściej wybieraliśmy zakupy internetowe:
„W obliczu zagrożenia zakupy internetowe stały się dla wielu Polaków zdecydowanie lepszą alternatywą wobec tych tradycyjnych. 38% konsumentów zaopatrzyło się w sieci w potrzebne zapasy żywności czy środków higienicznych i chemicznych. 37% uważa tę formę zakupów za bezpieczniejszą, a wśród osób, które zrobiły zapasy w internecie, ten odsetek wyniósł aż 70%”1.
Co obecnie kupujemy w sklepach internetowych?
Czy przyzwyczajenia związane ze zmianą nawyków zakupowych podczas pandemii zaowocują większą otwartością na wirtualne zakupy? Zdecydowanie tak! Największy rozkwit odnotowały dotychczas branże: e-grocery, farmaceutyczna, e-learningowa, streamingowa, elektroniczna i rozrywkowa. Obecnie wracamy już do normalności i poza najpotrzebniejszymi produktami, zaczynamy poszukiwać w sklepach także ubrań, mebli czy kosmetyków, które w mniejszym stopniu były nam potrzebne podczas domowej izolacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.