Sprzedaż bezpośrednia inkubatorem mikroprzedsiębiorczości
Od kilku lat w Polsce obchodzony jest Dzień Sprzedaży Bezpośredniej. Każdego roku odbywa się on pod innym hasłem. Tegoroczny IV Polski Dzień Sprzedaży Bezpośredniej został zorganizowany w październiku przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej, pod hasłem: Sprzedaż bezpośrednia inkubatorem mikroprzedsiębiorczości.
Głównym mówcą dnia był prof. Leszek Balcerowicz z Forum Obywatelskiego Rozwoju, który mówiąc o prawdopodobnych scenariuszach rozwoju polskiej gospodarki, wskazał na pilną potrzebę reform zwiększających stabilność finansów publicznych, stopę zatrudnienia i oszczędności, ograniczających niepewność przedsiębiorców w sferze prawa, podatków i sądownictwa oraz eliminujących bariery ograniczające konkurencję, takie jak m.in. prywatyzacja i deregulacja.
Wyniki Światowego Raportu Amway o Przedsiębiorczości (dane za lata 2011-2014), ukazujące m.in. potencjał, stymulatory i bariery przedsiębiorczości, a także potrzebę edukacji w zakresie praktycznych aspektów przedsiębiorczości, zaprezentowała dr Anna Czarczyńska, Dyrektor Centrum Zrównoważonego Rozwoju – Akademia Leona Koźmińskiego, prezentując dane z Raportu Amway o Przedsiębiorczości.
Panel dyskusyjny Co z tą mikroprzedsiębiorczością? z udziałem Jarosława Nenemana, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów, Jeremiego Mordasewicza z Konfederacji Lewiatan, dr Anny Czarczyńskiej z Akademii Leona Koźmińskiego oraz Ewy Kudlińskiej-Pyrz, Przewodniczącej Zarządu PSSB, skupił się wokół stymulatorów i barier mikroprzedsiębiorczości, wzbudzając wiele emocji zarówno wśród słuchaczy, jak i samych panelistów. Obawa przed niepowodzeniem, niepewna sytuacja na rynku, wysokie składki ZUS, zbyt skomplikowane podatki, trudności biurokratyczne, niezrozumienie przedsiębiorców przez urzędników, a także niejasność ustawodawstwa to główne bariery podejmowania własnej działalności wskazywane przez konsultantów współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej. Paneliści podkreślali, że w mikroprzedsiębiorczości niezwykle ważne są umiejętności handlowe, zaufanie społeczne, klarowność przepisów – zarówno dla przedsiębiorców, jak i urzędników – a także udogodnienia, stworzenie przedsiębiorcom odpowiednich warunków do funkcjonowania i prowadzenia własnego biznesu.
Podczas tegorocznego IV PDSB nagrodzono również osobistości, które wywarły największy wpływ na promocję branży w minionym roku. Statuetki Mecenasa Branży Sprzedaży Bezpośredniej 2015 otrzymali:
- Elżbieta Mamos-Gawryś, Polskie Radio PR I
- prof. dr hab. Grażyna Śmigielska, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
- prof. UW dr hab. Jacek Męcina, Uniwersytet Warszawski
- Jeremi Mordasewicz, Konfederacja Lewiatan
- Kamil Pluskwa-Dąbrowski, Federacja Konsumentów.