Sprzedaż 2015 – trendy, prognozy i wyzwania
Według Raportu „Instrument Szybkiego Reagowania” autorstwa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej, na przełomie lat 2014 i 2015 nasza gospodarka będzie się rozwijać najszybciej w aktualnym cyklu. Jednak już pierwsza połowa nadchodzącego roku ma przynieść osłabienie. Czy polskie firmy mają się czego obawiać? Jakimi instrumentami wspomagały sprzedaż w 2014 roku oraz jakie trendy sprzedażowe będą obowiązywały w 2015 roku?
Zahamowanie rozwoju gospodarczego w Polsce wynikać będzie przede wszystkim ze spadkowej tendencji w sektorze eksportu, a ta ma być szczególnie zauważalna właśnie w kolejnych kwartałach 2015 roku. To pokłosie między innymi niestabilnej sytuacji politycznej w naszej części Europy. Raport wskazuje także na inne czynniki, które miały wpływ na przebieg procesów gospodarczych w roku 2014 i mogą rzutować na sytuację rynkową w 2015 roku i później. Są to np. efekty związane z zamykaniem okresu wykorzystania funduszy unijnych z perspektywy budżetowej 2007-2013 i otwieraniem perspektywy 2014-2020, znaczny spadek ceny ropy naftowej i innych surowców, finalizacja polityki luzowania monetarnego w USA oraz możliwość umiarkowanie ekspansywnej polityki fiskalnej w 2015 r., co wynika z kalendarza wyborczego.
Choć z raportu ISR wieje umiarkowanym pesymizmem, autorzy analizy wskazują na utrzymujący się w 2014 roku wzrost sprzedaży detalicznej i ostrożnie prognozują kontynuację tej tendencji w roku 2015. To właśnie wewnątrzrynkowy popyt konsumpcyjny ma być jednym z głównych koni pociągowych naszej gospodarki, powodując wzrost dynamiki sprzedaży detalicznej przynajmniej do końca pierwszej połowy nadchodzącego roku. Jak to wykorzystać?
Prestiż w klasie średniej
Pomimo niełatwej sytuacji rynkowej sprzedawcy zaliczają mijający rok do udanych. – Rok 2014 był wejściem na zupełnie inny poziom w rozwoju naszego Studia – mówi Daniel Naborowski, managing director w TOFU Studio, specjalizującym się w dedykowanym BTL’u, brandingu oraz motion designie. – Zwiększyliśmy obroty o prawie 100%, powiększając przy tym zespół o 60% – dodaje.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.