Sprzedawca obiecał za dużo

Pytanie: Prowadzimy firmę oferującą instalacje do domów jednoi wielorodzinnych. Dość często mamy problemy z rozbieżnością obietnic składanych klientom przez sprzedawców z rzeczywistością. Dotyczy to m.in. terminów realizacji i możliwości technicznych lub przełożenia parametrów urządzeń na efekt działania. Przykład: klient chce zapłacić jak najmniej za instalację grzewczą i upiera się przy rozwiązaniu, które jest jak na jego budynek niewystarczające. Sprzedawca, nie chcąc go stracić, nie wyprowadza go z błędu, bo widzi, że droższego rozwiązania klient nie kupi. Nadchodzi pierwsza, łagodna zima i wszystko jest w porządku. Nadchodzi kolejna, ostrzejsza zima – do naszych drzwi puka klient, który twierdzi, że sprzedaliśmy mu coś, co zupełnie nie działa, w pomieszczeniach jest zimno, a jakiś ekspert powiedział mu, że instalacja jest za słaba. Sprzedawcy, który obsługiwał transakcję, już w naszym zespole nie ma. Ale to nieistotne, bo i tak atakowani jesteśmy jako firma. Sprzedawca najczęściej twierdzi, że uprzedzał klienta, jak działać będzie instalacja, ale ten „chciał taniej” i upierał się, że będzie dobrze. Klient z kolei mówi, że sprzedawca mu „wcisnął”. Jak organizować proces sprzedaży, żeby uniknąć takich sytuacji?

Proces sprzedaży w branży instalacyjnej czy budowlanej to dość skomplikowana materia. Na handlowcu ciąży bowiem bardzo duża odpowiedzialność za właściwy dobór rozwiązań, urządzeń i materiałów. Projekty budowlane i instalacyjne często zawierają mnóstwo błędów, co może dodatkowo komplikować działania handlowe firmy. Występowanie problemów związanych z niewłaściwym doborem urządzeń jest bolączką wielu organizacji. Dodatkowo procesy inwestycyjne często narzucają konkretne terminy oraz koszty inwestycji, których nie można przekroczyć. Skutkuje to naciskami inwestorów na handlowców w tych kwestiach. Poniżej kilka moich wskazówek i uwag, które mogą pomóc w usprawnieniu procesu sprzedaży tak, aby poprawić opisaną sytuację.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.