Sprzedawca na trudne czasy
- Na czym polega model challenger sale?
- Kim jest challenger i jak wykorzystać jego umiejętności?
- Dlaczego challenger jest tak skutecznym sprzedawcą?
Nietypowa sytuacja wywołana pandemią COVID-19, z jaką mierzymy się już od wielu miesięcy, zmieniła, w sposób być może już nieodwracalny, wiele naszych zachowań, zarówno w obszarze aktywności zawodowej, jak i życia codziennego. Jednym z wielu obszarów, w którym obecnie zachowujemy się inaczej niż jeszcze kilkanaście miesięcy temu, jest sposób nabywania produktów i usług oraz odczuwane przy tym emocje, składające się na satysfakcję i zadowolenie klienta. Czy kompetencje sprzedawców mogą stać się lekarstwem na nowe wyzwania w tym obszarze i sprawić, że firmy utrzymają poziom sprzedaży oraz przywiązanie klientów, którzy nie tylko będą nadal wiernie nabywać produkty i usługi danej marki, ale również polecać ją z zadowoleniem innym konsumentom?
Satysfakcja klientów to od zawsze wypadkowa głównie dwóch elementów: jakości produktu oraz skuteczności działań sprzedażowo-doradczych, często niezbędnych do podjęcia decyzji o zakupie.
Zadowolenie wynikające bezpośrednio z produktu stale rozwija się wraz z podnoszeniem się jego jakości, doskonaleniem i dopasowywaniem go do nowych potrzeb klientów. Natomiast działania w obszarze obsługi klienta, na które składają się doradztwo i sama sprzedaż, są bezpośrednio związane z klientem – rzeczywistością, w której żyje, i towarzyszącymi mu emocjami. A te zmieniają się o wiele szybciej i częściej niż sam produkt.
Pandemia, zamrożenie niektórych gałęzi gospodarki i ogólna niepewność spowodowały zmianę w sposobie podejmowania decyzji zakupowych. Wpływ na nie ma obecnie nie tylko zmieniająca się sytuacja finansowa, ale również troska o bezpieczeństwo własne i bliskich. Tym samym powinny, i w części już musiały, ulec zmianie zachowania samych sprzedawców i doradców, szczególnie ich aktualna wiedza i kompetencje, dostosowane do emocji klienta.
Podejście do projektów rozwojowych przeznaczonych dla zespołów sprzedażowo-doradczych, bez względu na branżę, powinno opierać się na założeniu, że rzeczywistość, w której się znajdujemy, oraz ta, która potrwa pewnie jeszcze przez jakiś czas, będzie naznaczona pandemią. Warto zatem sięgnąć po sprawdzone i skuteczne rozwiązania oparte na modelu challenger sale.
Czym jest model challenger sale?
Nawet w czasach największych kryzysów zawsze znajdują się tacy doradcy, którzy osiągają bardzo dobre, a nawet wybitne rezultaty. Jak pracują? Czym różnią się od pozostałych handlowców? Jak można się nauczyć skuteczności? Jakie narzędzia i techniki sprzedaży mogą w tym pomóc?
To teza i pytania postawione przez firmę CEB, która w latach 2009–2013 przeprowadziła zakrojone na szeroką skalę badania dotyczące sprzedaży w czasie kryzysu. Do tej pory były to największe badania w tym obszarze. Analizie poddano wtedy blisko 7 tys. handlowców – agentów, doradców i przedstawicieli z 90 firm. Podczas samego badania porównywano najlepszych sprzedawców z przeciętnymi. Jego zakres dotyczył czterech elementów: postawy, umiejętności (w tym również zachowań), działań i wiedzy.
W ramach poszczególnych elementów skupiono się na następujących cechach:
- postawy:
- dążenie do znalezienia rozwiązania dla danego problemu,
- gotowość do podjęcia ryzyka spotkania się z odrzuceniem,
- dostępność,
- motywacja do osiągnięcia celu,
- skupienie na rezultatach,
- przywiązanie do firmy,
- ciekawość,
- podejmowanie dodatkowych starań,
- umiejętności (zachowania):
- zmysł biznesowy,
- umiejętność diagnozowania potrzeb klienta,
- komunikacja,
- wykorzystywanie zasobów wewnętrznych,
- negocjowanie,
- zarządzanie relacjami,
- sprzedawanie rozwiązań,
- praca zespołowa,
- działania:
- dostosowywanie się do procesu sprzedaży,
- ocenianie okazji,
- przygotowanie,
- pozyskiwanie potencjalnych klientów,
- administrowanie,
- wiedza:
- znajomość branży,
- wiedza na temat produktu.
Po przeprowadzeniu badania przedstawiono dwa główne wnioski:
- Sprzedawcy dzielą się na pięć grup, reprezentujących pięć różnych kierunków w sprzedaży:
- specjalista od relacji,
- specjalista od problemów,
- pracuś,
- samotnik,
- challenger.
- Wśród wyodrębnionych grup znalazł się jeden wyraźny zwycięzca – challenger – i jeden wyraźny przegrany – specjalista od relacji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.