Skuteczna sprzedaż kursów i szkoleń online - dobre praktyki

  • Czym jest sprzedaż doświadczeń?
  • W jaki sposób promować kursy w internecie?
  • Jakimi kanałami komunikować się z odbiorcami?
  • Czym jest personal branding i jak wpływa na sprzedaż?
SS_56_40.jpg

Na przestrzeni ostatnich kilku lat można było zaobserwować wyraźny rozwój branży edukacyjnej w internecie. Szkoleniowcy, a także firmy usługowe szły z duchem czasu i rozwijały swoją działalność o wydarzenia online, działając w systemie hybrydowym. Szereg zmian społecznych, a także ekonomiczno-gospodarczych spowodował, że zdalne spotkania stały się koniecznością, a w wielu przypadkach — głównym źródłem dochodów. Jak skutecznie sprzedawać kursy online? Jak zdobyć zaufanie i lojalność odbiorców, promując szkolenia w internecie?

Przed marcem 2020 r. webinaria oraz wideokonferencje stanowiły ciekawe urozmaicenie stacjonarnych spotkań, a platformy e-learningowe cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród miłośników nowych technologii. Z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting wynika, że średnia dzienna liczba przeprowadzonych webinariów od marca 2019 r. do marca 2020 r. zwiększyła się czterokrotnie – z 1918 do 79081. Punktem przełomowym dla zapotrzebowania na wirtualne wydarzenia był z pewnością światowy lockdown związany z pandemią koronawirusa. Branża szkoleniowa musiała natychmiast dostosować się do nowych warunków i rosnących oczekiwań odbiorców. Wyzwaniem było nie tylko stworzenie przestrzeni do organizacji szkoleń, ale także ich promocja i dystrybucja.

Customer Experience, czyli sprzedaż doświadczeń

Twórca Amazona, Jeff Bezos, powiedział: „Nie martwi mnie ktoś, kto oferuje ceny o 5% niższe. Niepokoi mnie ktoś, kto może zaoferować klientowi lepsze doznania”. Sprzedaż usług szkoleniowych, webinariów i kursów to w gruncie rzeczy sprzedaż doświadczeń. Na Customer Experience (z ang. doświadczenie klienta) składają się wszystkie emocje i odczucia towarzyszące klientowi na drodze zakupowej, a także po dokonaniu zakupu – to, czego nauczył się podczas kursu, jak przebiegła rejestracja i w jaki sposób organizator komunikował się z nim po jego ukończeniu. Im lepsze doznania klienta, tym wyższa wartość oferty oraz jej pozycja na tle konkurencji. Doświadczenie konsumenta opiera się na tzw. Customer Journey (z ang. podróż konsumenta), a ta z kolei mieści się w granicach Customer Journey Map (z ang. ścieżki podróży konsumenta), czyli wszystkich punktów styku z marką.

Customer Journey Map zbudowana jest z trzech głównych etapów. Na każdym z nich warto odpowiedzieć na kluczowe pytania:

  • przed usługą – Jaki był problem klienta i związana z nim potrzeba? Gdzie szukał rozwiązania problemu? W jaki sposób trafił na ofertę i co go w niej zainteresowało? Jak skontaktował się z marką? Czy rozważał inne możliwości przed podjęciem decyzji?
  • w trakcie usługi – Kiedy i gdzie klient przystąpił do zakupionego kursu? Jakie emocje towarzyszyły mu podczas udziału w szkoleniu?
  • po usłudze – Czy klient podzielił się swoją opinią dotyczącą doświadczenia? Czy polecił kurs współpracownikom/znajomym/rodzinie? Czy pozostał w kontakcie z marką? Za pomocą jakich kanałów lubi się komunikować?

Badając doświadczenie konsumenta, warto przeanalizować także wszystkie dostępne dane, takie jak: informacje o klientach, wewnętrzne raporty, analizy rynku i konkurencji, opinie uczestników kursu, ankiety ewaluacyjne bądź wywiady.

Zebrane wnioski można wykorzystać, gdy chce się:

  • poprawić jakość świadczonych usług,
  • wdrożyć nową usługę (kurs, szkolenie),
  • zdigitalizować istniejącą usługę bądź zaadaptować ją do nowych warunków oraz potrzeb klientów,
  • usprawnić obsługę klienta i, co się z tym wiąże, poprawić jego doświadczenie.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM