Sezon na popyt
Jak opracować miesięczną prognozę sprzedaży, aby była jak najbardziej realna? Jakiej metody prognozowania użyć, mając do czynienia ze sprzedażą sezonową?
Analityk sprzedaży pracujący w firmie sprzedającej wyprodukowany przez siebie produkt X, charakteryzujący się pewną sezonowością (niemonotoniczna zależność sprzedaży od czasu), dostał zadanie opracowania na rok 2015 miesięcznej prognozy sprzedaży na podstawie danych historycznych z lat 2011-2014. Od czego powinien zacząć?
Prognozowanie metodą trendu liniowego
W przygotowywanej prognozie skorzystamy z metody trendu liniowego. Najpierw wyznaczymy wskaźniki sezonowości sprzedaży w poszczególnych miesiącach na podstawie danych z lat poprzednich, a następnie zaprognozujemy wielkość sprzedaży na kolejne miesiące w roku następnym i skorygujemy wartości o wahania sezonowe. W tabeli 1 przedstawiono sprzedaż produktu X w milionach PLN w latach 2011-2014. Na rysunku 1 zobrazowano sezonowość wielkości sprzedaży produktu X (porównanie lat 2011-2014). Jak widać, pierwsze półrocze cechuje niska sprzedaż o tendencji wzrostowej, następnie w miesiącach: czerwiec, październik i grudzień następuje nagły skok sprzedaży, a gwałtowny spadek sprzedaży powtarza się w listopadzie i styczniu w każdym z badanych lat. Jeżeli utworzymy wykres (rys. 2) ilustrujący sprzedaż rok po roku, wyraźnie zobaczymy jej sezonowość.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.