Savoir-vivre w sprzedaży: „Chciałbym Panu przedstawić...”

Profesjonalny handlowiec to osoba, która nie tylko ma wiedzę i umiejętności w zakresie sprzedaży, ale także zna zasady etykiety biznesowej. Umiejętność przedstawienia się, znajomość zasad precedencji, znajomość reguł tytułowania, zwracania się do klientów czy skracania dystansu – to dziś warunek konieczny do osiągnięcia sukcesu. Zasady savoir-vivre'u to nie tylko zbiór konwenansów, to również skuteczne narzędzie do otwierania kontaktu i budowania pozytywnych i długotrwałych relacji z klientami.

Dostępny jest przetłumaczony materiał kliknij tutaj, aby przejść do materiału.

AS_18_39.jpg

Świat sprzedaży to skomplikowany teren rywalizacji, która warunkuje sukces, ale odnoszą go ci, którzy nie tylko mają doświadczenie, fachową wiedzę i umiejętności w zakresie sprzedaży, ale potrafią nawiązywać i utrzymywać relacje. Do tego niezbędna jest znajomość zasad etykiety biznesowej, która nie tylko pomaga zdobyć pewność siebie w kontaktach z klientami, ale ułatwia sukces autoprezentacyjny. Warto więc poznać te zasady, ponieważ savoir-vivre w sprzedaży nieco różni się od zasad etykiety towarzyskiej.

Zasada pierwszeństwa w biznesie

Podstawą zasady precedencji w biznesie jest ranga i status, a nie płeć i wiek (jak to ma miejsce w etykiecie towarzyskiej). W sprzedaży (i biznesie w ogóle) bezwzględne pierwszeństwo ma zawsze klient. Poza klientem hierarchię ważności wyznacza zwykle struktura organizacyjna firmy. Savoir-vivre w biznesie nie uwzględnia różnicy płci. Podczas spotkań zarówno kobieta, jak i mężczyzna wstają, aby się przywitać z wchodzącymi. Podobnie powinniśmy zachować się, gdy do naszego pokoju wchodzi klient, gość albo przełożony. Zasada wstawania dotyczy również pożegnań – należy wstać, kiedy żegnamy się i gdy gość wychodzi. Jeśli spotkanie odbywa się w twoim biurze, należy wyjść po gości do recepcji, a po spotkaniu odprowadzić ich aż do progu firmy.

W sytuacji oczekiwania na windę, wsiadania i wysiadania z windy, nie obowiązuje zasada rangi i statusu w firmie, ponieważ istnieje ryzyko, że osoby pełniące niższe stanowiska mogłyby mieć problem ze swobodnym z niej korzystaniem. Dlatego:

  • Pierwszeństwo wejścia do windy mają osoby, które pierwsze do niej podeszły.
  • Z windy pierwsze wychodzą osoby, które mają najbliżej do drzwi. Osoby, które stoją najbliżej drzwi wychodzą z niej, nawet jeśli nie jest to ich piętro, żeby wypuścić tych, którzy dojechali do celu. Stają z boku, aby nie torować wyjścia.
  • Jeśli po wejściu do windy widzisz, że ktoś się do niej zbliża, należy przytrzymać drzwi, tak aby ta osoba mogła wejść i nie musiała czekać.
  • Jeśli winda jest pełna, nie „wciskamy się”, tylko czekamy na następną.
  • Wchodząc do windy, mówimy: Dzień dobry, uśmiechając się, a wychodząc: Do widzenia.

Zasady przedstawiania się

Znajomość zasad prezentacji jest jedną z ważniejszych reguł savoir-vivre'u w sprzedaży, ponieważ w tym miejscu najbardziej jesteśmy narażeni na popełnienie faux pas, które może urazić klienta, czy wprawić go w zakłopotanie, a to nie najlepszy początek relacji. W biznesie podczas przedstawiania się także obowiązuje zasada precedencji. Osoba na najwyższym stanowisku zawsze ma pierwszeństwo, bez względu na to, czy jest kobietą czy mężczyzną. Oznacza to, że to tej osobie przedstawiamy w pierwszej kolejności pozostałe osoby.

Przykład:

Źle: Panie prezesie, chcę żeby pan poznał pana XY, dyrektora sprzedaży firmy ABC.

Dobrze: Panie prezesie, pozwoli pan, że przedstawię: pan XY, dyrektor sprzedaży firmy ABC.

Kilka dobrych rad, czyli inne ważne zasady prezentacji:

  • Każdą osobę w firmie – bez względu na jej rangę – przedstawiamy klientowi. Klient ma zawsze pierwszeństwo i to jemu przedstawiamy pozostałych.
  • Przedstawiając osobę, podaj jej imię, nazwisko, stanowisko i nazwę firmy, którą reprezentuje. Można dodać krótką informację na temat jej roli czy funkcji, aby ułatwić zainicjowanie rozmowy.
  • Jeżeli w trakcie prezentacji nie dosłyszysz imienia lub nazwiska osoby przedstawianej, nie będzie nietaktem prośba o powtórzenie, oczywiście wyrażona odpowiednim tonem i z uśmiechem.
  • Jeżeli w trakcie prezentacji pomylisz imiona, nazwiska czy też je przekręcisz, przeproś i natychmiast skoryguj (nie można przemilczeć lub udać, że nic się nie stało).
  • Jeżeli w trakcie spotkania wchodzi kolejna osoba, zawsze – bez względu na rangę – przedstaw ją osobom biorącym udział w spotkaniu. Następnie przedstaw obecnych, również wg zasady precedencji.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 36% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.