Rzecznik prasowy w firmie - tak czy nie?
Nowoczesna firma na co dzień prowadzi komunikację z różnymi typami odbiorców – pracownikami, klientami, inwestorami, partnerami sprzedaży i społecznością lokalną. Jedną z istotnych grup otoczenia, która wpływa na wizerunek firmy oraz dotarcie do jej odbiorców, są media. Im firma jest większa, tym więcej kontaktów inicjuje ze światem zewnętrznym, co rodzi potrzebę uporządkowania komunikacji z mediami, zapewnienia jej jakości oraz spójności. Takie zadania związane z integracją komunikacji w organizacji realizuje rzecznik prasowy. Czy dział handlowy może pełnić taką rolę i w jaki sposób budować wtedy efektywną współpracę z mediami?
Do najważniejszych zadań rzecznika prasowego należy przede wszystkim projektowanie i wdrażanie strategii komunikacji medialnej marki, monitorowanie mediów i Internetu, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z mediami oraz koordynacja komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej w przypadku wystąpienia kryzysu. Wymaga to umiejętności związanych z łatwym porozumiewaniem się w mowie i piśmie, doświadczenia w wystąpieniach publicznych oraz łatwości w nawiązywaniu kontaktów. Zestaw tych cech powoduje, że krąg osób mogących pełnić funkcję rzecznika prasowego w firmie może okazać się dosyć ograniczony.
Media motorem zaufania
Dział handlowy w największym stopniu spośród innych działów firmy realizuje swoje zadania na zewnątrz – łączy odbiorców produktów lub usług z samą firmą. Zanim jednak klienci skontaktują się z handlowcami, starają się na własną rękę zbierać informacje o rozwiązaniach oferowanych przez firmę. Najczęściej szukają ich w Internecie. Według badań Gartnera do 2025 r. aż 80% wszystkich interakcji w sprzedaży B2B będzie odbywać się online1. Na naszych oczach zmieniają się wymagania klientów odnośnie do sposobu pracy handlowców. Zwłaszcza w pokoleniu millenialsów widać spadek postrzeganej wartości wynikającej ze współpracy z handlowcami. Według wspomnianego raportu aż 33% kupujących chciałoby, aby procesy zakupowe były realizowane bez udziału sprzedawców, a w przypadku millenialsów udział ten wynosi aż 44%.
Czy w takiej perspektywie nie warto byłoby docierać systematycznie do mediów i budować klimat zaufania wokół firmy, informować o jej inicjatywach albo edukować na temat nowych rozwiązań? Wymaga to nawiązania systematycznego kontaktu ze zdefiniowanymi grupami mediów – mogą to być media biznesowe, ogólnoinformacyjne, branżowe lub lokalne. Jeżeli w organizacji nie zostało wydzielone stanowisko, które odpowiada z współpracę z mediami, taką rolę można outsourcować profesjonalnej agencji PR albo powierzyć osobie wewnątrz organizacji, która kieruje pionem handlowym lub marketingowym. Przed wyborem takiej osoby trzeba przeanalizować, czy ma ona kompetencje i cechy, które pozwolą na realizację dodatkowych zadań związanych z komunikacją z mediami. W żadnym wypadku nie należy rozpraszać odpowiedzialności za ten obszar na zespół handlowy. Do kontaktu z mediami powinna być oddelegowana konkretna osoba lub osoby.
Dziennikarze na celowniku firmy
Współpraca z mediami może mieć charakter proaktywny i reaktywny. W tym pierwszym przypadku do mediów wysyłane są komunikaty prasowe na temat działalności firmy, jej produktów, ważnych wydarzeń związanych z firmą. Takie działanie wymaga opracowania bazy dziennikarzy, którzy są zainteresowani tematyką działania firmy. Zbudowanie bazy mediów to pierwszy krok do rozpoczęcia systematycznych kontaktów z mediami. Dobrym pomysłem na rozpoczęcie efektywnej współpracy z dziennikarzami jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z kluczowymi przedstawicielami mediów. Jest to możliwe podczas targów i wydarzeń branżowych, w których często uczestniczą media oraz poprzez kontakt telefoniczny lub e-mailowy. Oprócz przedstawienia siebie i marki warto zapytać o bieżące potrzeby redakcji związane z tematyką branży. Na tej podstawie dziennikarze tworzą komentarze branżowe, które są bardzo cennym sposobem budowania wizerunku eksperckiego osób kluczowych oraz marki.
Działania reaktywne – w odpowiedzi na zgłoszone przez dziennikarzy pytania lub potrzeby – to dodatkowa szansa na uzyskiwanie lokowania marki w artykułach i przeglądach na łamach mediów. Przy bieżącej współpracy z bardzo ważne jest dotrzymywanie terminów wynikających z ustaleń z konkretnym medium. Często dziennikarz rezerwuje na naszą wypowiedź miejsce i brak dostarczenia tekstu w terminie stwarza dużą niedogodność.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 54% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.