Rywalizacja w pracy, czyli cichy zabójca wewnętrznej motywacji

  • Dlaczego „zdrowe współzawodnictwo” w większości przypadków wcale nie jest zdrowe?
  • Na czym polega efekt synergii i dlaczego warto do niej dążyć?
  • Do jakich dysfunkcji może prowadzić nadmierna rywalizacja w zespole?
SS_57_22.jpg

Wielu menedżerów zakłada, że rywalizacja w pracy jest pozytywnym czynnikiem, który podnosi wyniki zespołu. W tym artykule podważę tę tezę, pokazując lepszy sposób na angażowanie pracowników w codzienne zadania.

Traktowanie współpracowników jak konkurentów jest jak udział w grze „Kto okaże się lepszy”. Zaczynamy mieć tendencję do etykietowania człowieka poprzez osiągnięcia. Jeśli „jesteś tak dobry, jak twój ostatni wynik”, z góry zakładasz, że w miesiącach z gorszymi osiągnięciami jesteś słaby. Satysfakcja z rezultatów jest więc krótkotrwała, zmienna i poddawana wiecznej próbie. Źródło samooceny usytuowane na zewnątrz powoduje poczucie ciągłego zagrożenia, stresu oraz brak poczucia bezpieczeństwa. Napięcia, które rodzą się z takiego myślenia, mogą zabrać całą przyjemność z wykonywanej pracy. A przecież pełną efektywność personalną osiągamy w stanie dokładnie przeciwnym: gdy jesteśmy w pełni skoncentrowani na chwili obecnej, pochłonięci pracą, oddani bieżącej czynności. Taką wydolność możemy uzyskać, jeśli nasz umysł nie jest zanieczyszczony wyścigiem po palmę pierwszeństwa.

Współpraca

W środowiskach mocno rywalizujących na pierwszy plan wychodzi indywidualny wynik jednostek, co z góry odsuwa pracę zespołową na dalszy plan. Wspólne poczucie celu zostaje więc osłabione dążeniem do osobistego sukcesu. Kooperacja, która jest jedną z największych wartości dodanych zorganizowanej załogi, przestaje być postrzegana jako dobro nadrzędne. A jak wiadomo, grupa zgranych osób, pracujących we wspólnym celu, może osiągnąć efekt synergii, znacznie przekraczając możliwości zarezerwowane dla pojedynczych członków. I tak kilku pracowników, którzy się uzupełniają, wspierają i dopełniają, może zwielokrotnić efekt końcowy, wykonując pracę, znacznie przekraczającą możliwości każdego z osobna. W takich sytuacjach mamy do czynienia z potencjałem różnorodności, który znacznie rozszerza możliwości zespołu. Z perspektywy firmy korzystne więc będzie stwarzanie warunków łączenia sił i współuczestnictwa w codziennych wyzwaniach.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.