Rewolucja prawna w handlu e-commerce

Wielość aktów prawnych dotyczących e-commerce oraz brak spójności między nimi powoduje, że prowadzenie w Polsce handlu w tej postaci jest bardzo skomplikowane. Tymczasem ustawodawstwo Unii Europejskiej już w czerwcu 2014 r. wymusi na nas kolejną zmianę przepisów dotyczących szeroko rozumianej sprzedaży konsumenckiej, a więc również sprzedaży przy użyciu technik e-commerce. Najpóźniej do 13 czerwca 2014 r. Polska musi wprowadzić do swojego porządku prawnego przepisy realizujące założenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów.

Mając na uwadze zaawansowanie prac legislacyjnych nad ustawą, istnieje ryzyko, że nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Ustaw w ostatniej chwili. Tym samym przedsiębiorcy będą mieli niewiele czasu, aby dostosować sposób prowadzenia swojej działalności do nowych wymogów prawnych. Z uwagi na powyższe już teraz warto zapoznać się przynajmniej z założeniami projektu.

Przewiduje on, że nowa ustawa o prawach konsumenta zastąpi takie przepisy szczególne jak ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Oznacza to, że powołane ustawy znikną z polskiego porządku prawnego. Pamiętać jednak należy, że nowa ustawa o prawach konsumenta zgodnie z projektem ma mieć zastosowanie jedynie do umów zawartych od dnia jej wejścia w życie, zatem do umów zawartych wcześniej cały czas będzie stosowane „stare prawo”.

Założono, że nowa ustawa o prawach konsumenta ma kompleksowo regulować obowiązki informacyjne przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem, zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa oraz zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych. Zatem uregulowanie nowej ustawy o prawach konsumenta ma być bardzo obszerne. Z tego względu nie sposób omówić w tym miejscu wszystkich aspektów planowanej nowelizacji, tym bardziej że ostateczny kształt zmienianych uregulowań prawnych znany będzie dopiero po opublikowaniu treści nowej ustawy o prawach konsumenta w Dzienniku Ustaw. Poniżej zasygnalizowano jedynie najistotniejsze kwestie, ważne przede wszystkim dla handlu e-commerce.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.