Rewolucja prawna w handlu e-commerce
Wielość aktów prawnych dotyczących e-commerce oraz brak spójności między nimi powoduje, że prowadzenie w Polsce handlu w tej postaci jest bardzo skomplikowane. Tymczasem ustawodawstwo Unii Europejskiej już w czerwcu 2014 r. wymusi na nas kolejną zmianę przepisów dotyczących szeroko rozumianej sprzedaży konsumenckiej, a więc również sprzedaży przy użyciu technik e-commerce. Najpóźniej do 13 czerwca 2014 r. Polska musi wprowadzić do swojego porządku prawnego przepisy realizujące założenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów.
Mając na uwadze zaawansowanie prac legislacyjnych nad ustawą, istnieje ryzyko, że nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Ustaw w ostatniej chwili. Tym samym przedsiębiorcy będą mieli niewiele czasu, aby dostosować sposób prowadzenia swojej działalności do nowych wymogów prawnych. Z uwagi na powyższe już teraz warto zapoznać się przynajmniej z założeniami projektu.
Przewiduje on, że nowa ustawa o prawach konsumenta zastąpi takie przepisy szczególne jak ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Oznacza to, że powołane ustawy znikną z polskiego porządku prawnego. Pamiętać jednak należy, że nowa ustawa o prawach konsumenta zgodnie z projektem ma mieć zastosowanie jedynie do umów zawartych od dnia jej wejścia w życie, zatem do umów zawartych wcześniej cały czas będzie stosowane „stare prawo”.
Założono, że nowa ustawa o prawach konsumenta ma kompleksowo regulować obowiązki informacyjne przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem, zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa oraz zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych. Zatem uregulowanie nowej ustawy o prawach konsumenta ma być bardzo obszerne. Z tego względu nie sposób omówić w tym miejscu wszystkich aspektów planowanej nowelizacji, tym bardziej że ostateczny kształt zmienianych uregulowań prawnych znany będzie dopiero po opublikowaniu treści nowej ustawy o prawach konsumenta w Dzienniku Ustaw. Poniżej zasygnalizowano jedynie najistotniejsze kwestie, ważne przede wszystkim dla handlu e-commerce.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.