Obrona ceny i marży w rozmowie handlowej

Codziennie wielu handlowców, doradców i sprzedawców próbuje przekonać potencjalnych klientów do zakupu oferowanych przez siebie towarów i usług. Szczególnie trudnym zadaniem jest utrzymanie poziomu cen i marż nałożonych na produkty.

Niełatwym zadaniem szefów sprzedaży kierujących zespołami handlowców jest odpowiedź na zadawane przez sprzedawców pytania i zgłaszane uwagi: jak mamy bronić ceny i ustalonej marży naszych produktów przed „atakiem” klientów? Czy nie należałoby obniżyć ceny oferowanych przez nas produktów, ponieważ konkurencja ma niższe ceny i sprzedaje więcej od nas? Nasze marże są za wysokie, dlatego nie realizujemy celów sprzedażowych.

Rozmowy handlowe o cenach i wysokości marży są najtrudniejszym etapem „ścieżki sprzedaży”. Prędzej czy później podczas niej pada stwierdzenie, którego tak bardzo obawiają się handlowcy i z którym często nie mogą sobie skutecznie poradzić: „To, co pan oferuje, jest dla mnie za drogie”. Presja klienta na obniżenie ceny czy też „zejście z marży” wywołuje różne reakcje i zachowania obronne handlowca, począwszy od gwałtownego zaprzeczania, poprzez negowanie obiekcji klienta, na obniżeniu ceny i redukowaniu marży produktu kończąc. Efektem tych mało skutecznych zabiegów jest sprzedaż towaru lub usług po zaniżonych cenach lub utrata klienta.

Szef sprzedaży powinien wyjaśnić handlowcom, że ceny produktów i marże na nie zostały skalkulowane zgodnie z polityką cenową firmy i nie jest rolą handlowców podważać ceny i marże produktów, ale mówiąc wprost – ich zadaniem jest oferować je klientom. Powinien też uświadomić handlowcom, że muszą „walczyć” o zachowanie ceny i marży produktów, przedstawiając ich wartości dodane – jakość, warunki dostawy, doradztwo, serwis, długofalowe relacje, dopasowanie produktu do indywidualnych potrzeb klienta – po to, aby wzbogacić ofertę, zachować warunki cenowe i utwierdzić klienta, że dokonał optymalnego wyboru. Szef sprzedaży doskonale wie, że każdy z handlowców powinien dążyć do utrzymania warunków cenowych podczas sprzedaży. Korzyści takich zabiegów to: większy zysk dla firmy, utrzymane warunki prowizyjne dla handlowca, niewdawanie się w wyniszczające „wojny cenowe” z konkurencją, opinia o twardych handlowcach-negocjatorach firmy X na rynku (przekonanych o wartości, korzyściach i znaczeniu tego, co oferują), kreatywność w tworzeniu szerokiego wachlarza „wartości dodanych”, zwiększone możliwości inwestycyjne. Na początku rozprawmy się więc z mitami, które często słyszy szef sprzedaży od swoich handlowców.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.