Klienci z różnych stron świata: Finlandia

Od Finlandii oddziela nas tylko Morze Bałtyckie. Dystans fizyczny wydaje się więc niewielki, a jak bardzo oddalone od siebie są nasze kultury? Kultura Finlandii jest uważana za homogeniczną, niewiele zewnętrznych czynników odcisnęło na niej swój ślad. Warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z wartościami czy normami zachowania Finów, które mogą mieć duży wpływ na naszą współpracę z nimi.

AS_33_24.jpg

O Finlandii było głośno całkiem niedawno, kiedy to na premiera fińskiego rządu została wybrana kobieta, Sanna Marin. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że rząd Finlandii nie tylko ma za przywódczynię kobietę, ale także jest najbardziej sfeminizowanym rządem na świecie. Został utworzony przez koalicję czterech partii, których liderkami są kobiety, wszystkie – z wyjątkiem jednej – mają poniżej trzydziestu pięciu lat.

Większość osób zapytanych, z czym im się kojarzy Finlandia, odpowiada:

  • firma Nokia,
  • Muminki,
  • długie zimy,
  • sauna,
  • lasy i jeziora,
  • Święty Mikołaj.

Fakt, że Finlandia po raz trzeci z rzędu zajęła pierwsze miejsca w rankingu najszczęśliwszych narodów oznacza, że sposób, w jaki Finowie żyją, pracują i rządzą swoim krajem musi się sprawdzać.

Sisu

Kulturę fińską można w prosty sposób opisać dzięki fińskiemu pojęciu sisu. Oznacza ono determinację, upór, wytrzymałość, hart ducha i odwagę w dążeniu do celu, częstokroć wbrew wszelkim wyzwaniom i przeciwnościom. Pojęcie to nie powinno być mylone z uporem, ślepym optymizmem czy przecenianiem własnych możliwości. Sisu oznacza wewnętrzną siłę, pozwala Finom przetrwać trudne warunki, dobrze alokować zasoby i tym samym być efektywnym. Finowie nie poddają się łatwo. Jeśli nie są w stanie czemuś sprostać, jasno ci to zakomunikują.

Jak takie podejście Finów przekłada się na ich zachowania w pracy i kontaktach biznesowych?

Finowie słyną z przykładania dużej wagi do edukacji i szkoleń. Widzą w tym sposób na zdobycie przewagi, dzięki której mogą konkurować z innymi nacjami. Wiedza, rozwój, współpraca, innowacje to kluczowe słowa, które mogą dobrze opisać Finów. Przedstawiciele tej nacji kładą duży nacisk na branże technologiczne i inżynieryjne. Są bardzo konkretni i skupieni na celach i zadaniach, a nie na relacjach.

Uchodzą za naród skromny, dyskretny i rzeczowy. Tego samego oczekują od swoich rozmówców. Spotkania są krótkie i poświęcone omówieniu konkretnego tematu. Od uczestników spotkania oczekuje się efektywnego wykorzystania czasu na nie przeznaczonego, dlatego tak ważne jest dobre przygotowanie. Agenda jest przygotowywana wcześniej i rozsyłana do uczestników. Nie trzeba również wspominać, jak ważna jest punktualność. Finowie są raczej ostrożni w budowaniu relacji z obcymi, zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym. Może to zająć trochę czasu. Cenią konkretną i inteligentną debatę. W rozmowie przechodzą od razu do rzeczy, mają na myśli dokładnie to, co mówią, i robią to, co obiecują. Protokół ze spotkania jest rozsyłany do wszystkich uczestników zaraz po jego zakończeniu, oczekując, że każdy wypełni swoje zobowiązania w wyznaczonym terminie. Oczywiście oczekują takiego podejścia także od drugiej strony. Przestrzeganie tych zasad pomoże ci zyskać zaufanie Finów. Od swoich rozmówców oczekują szczerej informacji zwrotnej, nawet jeśli miałaby to być krytyka lub negatywna opinia. Zostanie ona bardziej doceniona niż próba bycia uprzejmym, taktownym i dyplomatycznym. Jeśli chodzi o okazywanie emocji, Finowie są bardzo powściągliwi, nie oczekuj więc entuzjastycznej reakcji nawet na bardzo atrakcyjną ofertę. Finowie trzymają swoje emocje w ryzach i po prostu ich nie okazują. Powstrzymaj zatem swoją emocjonalną reakcję, gdyż może wprowadzić twojego fińskiego rozmówcę w zakłopotanie. Nie oznacza to jednak, ze zachowują oni cały czas kamienną twarz! Finowie są przyjaźni, czego dowiodą poprzez szczery, ale delikatny uśmiech. Humor ograniczają do minimum, ale nie sprawiają przy tym wrażenia sztywnych czy oschłych. Można ich raczej scharakteryzować jako konkretnych, twardo stąpających po ziemi i skupionych na celu czy zadaniu.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.