Reklamacje w internetowej sprzedaży B2B - co powinien wiedzieć e-sprzedawca?
- Co różni reklamacje B2C od B2B?
- O czym pamiętać przy sprzedaży B2B?
- Jakie są zalety wyłączenia rękojmi za wady w regulaminie sklepu lub poprzez umowę?
Rosnący rynek sprzedaży internetowej powoduje, że wielu przedsiębiorców właśnie tam przenosi core swojej działalności. Sprzedaż nie musi odbywać się już w samym lokalu przedsiębiorstwa, ale często następuje zdalnie, bez kontaktu bezpośredniego z klientem. Klik! i nasz koszyk zakupowy wchodzi w stan realizacji.
Co jednak w sytuacji, gdy sprzedajemy towar innemu przedsiębiorcy – nie konsumentowi, a rzecz nie działa, ma wadę lub jest niekompletna? Wydawałoby się, że właściwie nie ma różnicy, czy sprzedajemy nasze towary konsumentowi, czy osobie prawnej. Otóż nie. Różnic jest sporo. Szczególnie w przypadku reklamacji.
Ograniczenie ochrony kupującego
W najprostszym ujęciu rękojmia to podstawowa zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jego produkt, która pozwala klientom na składanie reklamacji w przypadku dostrzeżenia wady zakupionego towaru. Co do zasady odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej trwa przez 2 lata od momentu wydania produktu klientowi.
Sprzedaż w obrocie B2B charakteryzuje się – co najbardziej istotne – mniejszą ochroną interesu kupującego, aniżeli gdyby kupującym był konsument. Wydaje się, że jest to słuszna koncepcja, ponieważ szczególna ochrona konsumenta w kontakcie z przedsiębiorcą wychodzi z dysproporcji sił i możliwości rynkowych obu stron. Konsument jako podmiot słabszy w relacji z podmiotem profesjonalnym zasługuje, w ocenie ustawodawcy, na szczególną ochronę.
Taka jednak nie jest konieczna, w jego opinii, gdy relacje kształtują się między dwiema osobami prawnymi. Obowiązki, jakim musi sprostać przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą są takie same, jak dużej spółki prawa handlowego. Jedni i drudzy jednak, mając na uwadze koszt generowany poprzez występowanie wady fizycznej rzeczy w towarze sprzedanym innemu podmiotowi obrotu rynkowego, muszą pamiętać o kilku istotnych kwestiach, które powinni regulować regulaminem sklepu, bądź odpowiednimi zapisami umów B2B.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.