Regulamin pracy handlowców
Regulamin pracy, obok regulaminu wynagradzania, jest wewnątrzzakładowym źródłem prawa pracy. Reguluje zasady organizacji (i porządku) w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki stron stosunku pracy, czyli pracownika i pracodawcy.
Istotne jest, że postanowienia regulaminu pracy nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa wynikające z Kodeksu pracy. Postanowienia regulaminu pracy niezgodne z przepisami prawa są nieważne. Zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy. Dotyczy to także sytuacji, gdy w czasie obowiązywania regulaminu nastąpi zmiana prawa, w konsekwencji której postanowienie regulaminu stanie się mniej korzystne dla pracownika niż nowa regulacja. Z tego względu należy pamiętać o konieczności stałej aktualizacji regulaminu.
Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że postanowienia regulaminu pracy sprzeczne z przepisami prawa pracy mogą prowadzić do popełnienia przez pracodawcę wykroczeń przeciwko prawom pracownika, co wiąże się z odpowiedzialnością wykroczeniową na zasadach określonych w art. 281-283 Kodeksu pracy. Co więcej, nieprawidłowy regulamin może powodować powstanie roszczeń po stronie pracownika. W odniesieniu do handlowców ryzyko to jest najbardziej widoczne w przypadku nieprawidłowego określenia czasu pracy. Po stronie pracownika mogą powstać w takiej sytuacji roszczenia o wypłatę wynagrodzenia za godziny nadliczbowe.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.