Profil idealnego handlowca

Dziś sprzedawcy to już nie tylko osoby „podające towary z półki”, ale również osoby, które pod wpływem potrzeb rynku przeistoczyły się w handlowców, elokwentnych wyjadaczy – znawców danej branży, drapieżników, którym niestraszne są argumenty na „nie” czy oporna recepcja niełącząca rozmów. Dobry i efektywny sprzedawca to skarb dla każdego pracodawcy. Jak takiego znaleźć w gąszczu kandydatów? Odpowiedź na to pytanie zależy od typu sprzedawcy, którego postanowimy zatrudnić, specyfiki prowadzonej firmy, a także od branży, w której działamy.

Bez względu na to, czy zatrudniamy sprzedawcę bezpośredniego, czy sprzedawcę, który – jak się popularnie określa – będzie pracował „na słuchawce”, trzeba pamiętać o kilku wspólnych dla obydwu typów cechach, którymi powinien wyróżniać się dobry sprzedawca. Lektura publikacji z obszaru psychologii i human resources pozwala wysunąć śmiałe wnioski, że umiejętności i cechy efektywnego sprzedawcy dzielą się na trzy kategorie: cechy fizyczne – warunkowane biologią, cechy osobowościowe oraz umiejętności fachowe. Cechy osobowościowe oraz umiejętności fachowe będą bez wątpienia kategoriami wspólnymi zarówno dla sprzedawców bezpośrednich, jak i dla sprzedawców call center, natomiast ostatnia grupa będzie w różnym stopniu dotyczyła analizowanych typów sprzedawców.

Cechy fizyczne

Aparycja osoby jako kandydata na sprzedawcę stanowi główną różnicę między sprzedawcą bezpośrednim a sprzedawcą z działu call center. Mając w zamyśle rekrutację sprzedawcy bezpośredniego, większą uwagę przykłada się do prezencji kandydata. Zwraca się uwagę na jego gesty, mimikę, styl ubioru – ogólnie rzecz biorąc, całokształt osoby i jej styl bycia. W myśl zasady „jak cię widzą, tak cię piszą” sprzedawca powinien odznaczać się nienagannym wizerunkiem, który niewątpliwie buduje opinię o nim. Ubiór handlowca, jego postawa, ton głosu oraz zachowanie w relacji handlowej mają ogromny wpływ na to, co klient będzie myślał na temat danego produktu i firmy, którą osoba ta reprezentuje.

Głos ze wszystkich omawianych tu cech fizycznych jest swoistym wyjątkiem, ponieważ na jego ton i barwę zwraca się uwagę również w przypadku sprzedawcy call center. Sprzedawca prowadzący swoje działania na odległość, bez bezpośredniego kontaktu z klientem, jest zdany wyłącznie na swój głos. Musi nauczyć się nim właściwie operować, aby od początku rozmowy skutecznie zainteresować rozmówcę, wzbudzić poczucie zaufania i wywrzeć pozytywne wrażenie profesjonalisty. Warto pamiętać, że co prawda osobom urodziwym łatwiej się poruszać w świecie biznesu, jednak nie wystarczy ładna buzia, miły głos czy schludny ubiór – niezbędne są również cechy osobowościowe i wiedza, o których mowa poniżej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.