Prawo w eksporcie - na jakie przepisy trzeba zwrócić uwagę
W dobie coraz większej konkurencyjności na rodzimym rynku przedsiębiorcy poszukują skutecznych sposobów na rozwój swojej działalności. Jednym z pomysłów może być wyjście na rynek międzynarodowy, polegające m.in. na eksporcie swoich towarów.
Badania pokazują, że uczestnictwo w wymianie międzynarodowej jest bardziej opłacalne niż próby jeszcze większego wypełnienia dotychczasowego rynku oferowanym produktem. Zanim jednak podejmiemy decyzję o eksporcie, powinniśmy należycie się do tego przygotować.
Od czego zacząć?
Przedsiębiorca przed rozpoczęciem działalności na skalę międzynarodową powinien sprawdzić, czy produkt, który ma do zaoferowania, będzie konkurencyjny na zagranicznym rynku i czy będzie na niego popyt. Musi się również zastanowić nad zasięgiem swojej działalności – czy chce nawiązać współpracę handlową wyłącznie z państwami należącymi do Unii Europejskiej czy również z państwami trzecimi. Powyższe ma kluczowe znaczenie, gdyż handel w ramach Unii Europejskiej jest zdecydowanie łatwiejszy z uwagi na obowiązującą swobodę przepływu towarów w ramach rynku wewnętrznego. Przed wyborem odpowiedniego kraju docelowego trzeba dowiedzieć się o nim jak najwięcej, w szczególności o jego ogólnej sytuacji gospodarczej, politycznej i społecznej. Ponadto przedsiębiorca musi się zastanowić, czy jego firma jest gotowa na rozpoczęcie eksportu pod względem posiadanych możliwości finansowych oraz infrastrukturalnych. Ważne jest również, aby przedsiębiorca zaznajomił się z podstawowymi przepisami prawnymi związanymi z eksportem.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.