Pracuj mądrze, nie ciężko

  • Dlaczego praca głęboka jest szczególną kompetencją XXI w.?
  • Czym jest iluzja multitaskingu?
  • Jak mierzyć prawdziwą produktywność?
SS_58_72.jpg

"Wszyscy najwięksi ludzie to maniacy (...) cóż innego, jeśli nie ślepa koncentracja na jednym celu, mogłoby ich skupić na nim, utrzymać ich w dążeniu do niego? Mania, drogi panie Bond, jest równie bezcenna jak geniusz”.

Abstrahując od pejoratywnego wydźwięku słowa „maniak”, trudno się nie zgodzić z powyższym stwierdzeniem. Kto z nas nie chciałby działać z laserową koncentracją, w głębokim skupieniu i z pełnym zaangażowaniem, wznosząc się na wyżyny mentalnych możliwości? Odpowiedź jest oczywista. Zadajmy zatem trudniejsze pytanie: „Jak często zdarza ci się pracować w stanie głębokiej koncentracji?”. Mam na myśli długie okresy skupienia, w których nic nie zakłóca toku twoich myśli. Taka praca tworzy nową wartość, prowadzi do rozwoju umiejętności i pozwala maksymalnie wykorzystać możliwości poznawcze.

Profesor Cal Newport wprowadził pojęcie „pracy głębokiej”, uznając ją za jedną z najważniejszych kompetencji XXI w. Rzeczywistość biznesowa z definicji podlega dynamicznym zmianom, a konieczność zmagania się z serią niefortunnych zdarzeń stanowi jedyny pewnik w mglistej wizji przyszłości. Ostatecznie flagowy produkt lub usługa z dnia na dzień mogą okazać się zbędne, a stanowisko pracy, o które walczyliśmy latami, być może wkrótce zastąpi prosty algorytm. Miarą sukcesu, a może również przetrwania jest zatem zdolność sprawnego przyswajania wymagającej wiedzy, zdobywania nowych kompetencji oraz szybkiego kreowania pracy wysokiej jakości.

Od 1958 r., kiedy autor powieści o dzielnym agencie z licencją na zabijanie zachwalał zalety koncentracji, sporo się zmieniło. Świat znacznie przyśpieszył, a rozwój technologii „wzbogacił” środowisko pracy o potężne dystraktory. Media społecznościowe, komunikatory i ciągłe powiadomienia zawładnęły naszą uwagą, skutecznie niwelując zdolność koncentracji. Typowy pracownik biurowy jest obecnie zabiegany, zmęczony, niewyspany i rozkojarzony. Nawet 37 razy na godzinę przełącza okna programów, sprawdza pocztę lub uruchamia różne aplikacje. W sumie aż 60% czasu poświęca na komunikację elektroniczną i przeglądanie internetu. Jego praca jest przerywana średnio co 11 minut, a powrót do stanu koncentracji po takim oderwaniu od ważnego zajęcia zajmuje aż 23 minuty! Nie trzeba wyprowadzać skomplikowanych równań matematycznych, by uświadomić sobie, że w takich warunkach praca głęboka po prostu nie jest możliwa.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.