Pozytywne UX w sprzedaży usług
- Jak skutecznie sprzedawać usługi w Internecie, takie jak np. kredyty czy wynajem powierzchni biurowych?
- Jak budować pozytywne UX, sprzedając usługi w Internecie?
- Jak pozyskiwać tzw. gorące leady w sprzedaży usług online?
Sprzedaż usług w Internecie to nie to samo co sprzedaż produktów. W przypadku tych ostatnich klient widzi fotografie i może ocenić, czy dana rzecz spełnia jego oczekiwania. Przed finalizacją zakupu w Internecie może też udać się do sklepu stacjonarnego i dotknąć produktu, przymierzyć go, wypróbować. Takich możliwości nie daje internetowa sprzedaż usług. Jak w takim przypadku budować pozytywne UX? Jest na to kilka sposobów.
Po pierwsze: zadbaj o podstawy
Tworzenie pozytywnego UX warto rozpocząć od podstawowych kwestii, czyli czytelności strony WWW. Mowa tu nie tylko o czytelności językowej (zastosowanie języka korzyści, który wskazuje cechę danej usługi, a także korzyść, jaką odniesie klient; stosowanie zdań prostych zamiast wielokrotnie złożonych), ale i o odpowiedniej makiecie witryny, która tworzy przestrzenie między tekstami, tak aby była ona przejrzysta, punktorach, aby szybciej wyodrębnić kluczowe elementy, a także bocznym menu, które warto budować na podstawie statystyki strony. Czerpiąc dane z zaplecza witryny, można sprawdzić, które ze stron są najczęściej odwiedzane i właśnie je umieścić w bocznym menu, aby ułatwić użytkownikowi poruszanie się po stronie.
Po drugie: zatroszcz się o odpowiednią formę komunikacji
1. Wizualizacja usługi
Usługę trudno pokazać wizualnie. O ile w przypadku, gdy usługą jest tworzenie stron internetowych, można przygotować wizualizację czy skórkę do wyboru, o tyle sprzedając kredyty czy ubezpieczenia, możemy posiłkować się jedynie grafikami czy zdjęciami, które nawiązują do tematu lub pokazują efekt usługi. Aby zachęcić do zakupu, warto, opisując cechy usługi lub korzyści, jakie klient odniesie ze skorzystania z niej, wypunktować je, a każdy z punktów zilustrować piktogramem. Ważne, aby wszystkie używane w serwisie piktogramy były graficznie spójne i w swoim projekcie nawiązywały do charakteru strony.
1. Cena
Nie znając specyfiki zamówienia czy oczekiwań klienta, trudno określić konkretną cenę, np. cena zaprojektowania plakatu zależy od wielu czynników, takich jak zakup zdjęć, czas poświęcony na wykonanie, liczba poprawek itd. Rozwiązaniem jest wyposażenie strony internetowej w przyjazne formularze kontaktowe, zachęcające do pozostawienia danych, tak aby można było jak najszybciej skontaktować się klientem. Przy tworzeniu formularza warto pamiętać, aby:
- znajdował się on pod opisem każdej oferowanej przez nas usługi, a nie tylko w zakładce Kontakt;
- był jak najprostszy i nie wymagał podania danych angażujących (np. PESEL, nr dowodu osobistego);
- był poprzedzony przyciskiem Call To Action (CTA), np. „Napisz do nas i sprawdź, jak możemy ci pomóc”;
- w miarę możliwości zawierał częściowo wypełnione pola, aby ułatwić klientowi wpisywanie danych;
- był skorelowany z autoresponderem, który wyśle do klienta informację o tym, jak szybko skontaktuje się z nim przedstawiciel firmy;
- zachęcał do pozostawienia numeru telefonu, np. „Jeśli zależy ci na szybkim kontakcie, zostaw swój numer telefonu”;
- uwzględniał obwarowania prawne wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 54% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.