Plotka

We francuskim filmie pt. „Plotka” nieco gamoniowaty główny bohater rozpowszechnia wśród swoich współpracowników nieprawdziwą informację o własnych, rzekomo odmiennych, preferencjach seksualnych. Dzięki temu zabiegowi chce uniknąć zwolnienia z pracy, ponieważ przewiduje, że „prześladowanie” mniejszości nie będzie leżało w interesie firmy. Jak się okazało – miał rację. Ta lekka komedia, choć filmem jest całkiem przeciętnym, dobrze pokazuje mechanizm oddziaływania plotek na środowisko współczesnego miejsca pracy.

Plotkę należy scharakteryzować jako niesprawdzoną informację, niosącą najczęściej negatywne skojarzenia i mającą spowodować utratę dobrego wizerunku osoby, której dotyczy. Oczywiście, zdarzają się plotki o zabarwieniu pozytywnym (np. „Podobno Kowalski wygrał milion w totka”), jednakże są one w zdecydowanej mniejszości.

Badania pokazują, że współczesny człowiek ok. 70% prywatnych rozmów poświęca plotkom. Nawet osoby, które nie lubią rozpowszechniać plotek, chętnie wysłuchują sensacyjnych ciekawostek, co uzmysławia potencjalną szybkość rozprzestrzeniania się plotek.

Plotka bardzo często jest wynikiem frustracji oraz niezrealizowanych potrzeb osoby, która je wymyśla. Głównym zadaniem plotkującego jest pozbycie się odczuć o charakterze negatywnym w stosunku do osoby atakowanej. Jeśli między dwiema osobami dojdzie kilkakrotnie do konfliktów lub wzajemnych pretensji – szczególnie jeśli zajmują różne poziomy w hierarchii firmy – wówczas jest bardzo prawdopodobne, że osoba piastująca niższe stanowisko, nie mogąc postawić na swoim, ucieknie się do plotkowania, aby w ten sposób ulżyć swoim negatywnym emocjom w związku z zaistniałą sytuacją. Czasami mamy również do czynienia z plotką nie sprowokowaną bezpośrednim konfliktem dwóch osób, lecz będącą rozmyślnie stosowanym narzędziem w celu oczernienia czyjegoś wizerunku w firmie.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.