Płatności online: to warto wiedzieć
Na dynamicznie rozwijającym się rynku i w dobie coraz prężniej działającej konkurencji kluczem do zadowolenia konsumenta jest uczynienie przeżycia zakupowego maksymalnie wygodnym, a świadomość tego zjawiska jest motorem powstawania nowoczesnych i komfortowych rozwiązań płatniczych.
Na podstawie analizy preferencji użytkowników sieci można zaobserwować wyraźne trendy wśród dostępnych na rynku metod płatności online.
1. Natychmiastowe przelewy, czyli pay-by-link
W wyniku przyzwyczajenia kupujących do coraz doskonalszych narzędzi, a przede wszystkim maksymalnego bezpieczeństwa, jakie gwarantują operatorzy, metoda opłacania zakupów szybkim przelewem online cieszy się wśród konsumentów największym zaufaniem i popularnością. Przelewy bankowe stanowią zdecydowaną większość, bo ok. 80-90% płatności online realizowanych w polskim e-commerce i niewiele wskazuje na to, żeby ta tendencja miała się w najbliższym czasie znacząco zmienić.
Operatorzy rodzimego rynku płatności, traktując ten kanał płatniczy priorytetowo, zapewniają w pełni automatyczną obsługę od 20 do aż 178 banków. Przelewy w większości są realizowane metodą pay-by-link, co gwarantuje pełen automatyzm rozwiązania, w praktyce skracając do minimum czas trwania procesu zakupowego. Środki z tego rodzaju transakcji są przekazywane do sprzedawcy, a klient natychmiast otrzymuje potwierdzenie prawidłowego zrealizowania zakupu i dokonania płatności.
Z punku widzenia sprzedawcy ważną kwestią jest możliwość personalizacji procesu, czyli sposobu ekspozycji lub promocji dostępnych metod płatności, odpowiadającej linii graficznej serwisu oraz funkcjonalności platformy, na której został wdrożony. Istotna jest również opcja wyróżnienia np. najpopularniejszych, najczęściej wybieranych banków oraz wybór form lub realizacja całego procesu płatności bezpośrednio na stronie sklepu.
Częstym błędem popełnianym przez sprzedawców międzynarodowych, planujących ekspansję na polski rynek, jest pominięcie tej metody płatności, co z uwagi na jej popularność istotnie ogranicza liczbę potencjalnych klientów. Błąd wynika z próby odwzorowania zachowań płatniczych zaobserwowanych na innych rynkach europejskich lub światowych, gdzie przelewy bankowe online stanowią margines bądź w ogóle są niedostępne.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.