Planowanie procesu sprzedaży krok po kroku

  • Jak skutecznie prosić o polecenia, by twoje źródełko nigdy się nie wyczerpało?
  • Jak zacząć planować sprzedaż procesowo – niezależnie od usługi czy branży?
  • Jak zrobić pierwszy krok, by lepiej prognozować sprzedaż na przestrzeni miesięcy i kwartałów?
sprzedajesz dzieki poleceniom.jpg

Sprzedajesz dzięki poleceniom? To dobrze. Sprawdź, jak zrobić kolejny krok. Krokiem tym jest planowanie procesu sprzedaży.

Często, mając ciekawy produkt lub usługę, na początek zwracamy się z nim do naszych kontaktów lub do grona znajomych. Pierwsze sukcesy sprzedażowe to transakcje między kimś, kogo znamy, choćby przelotnie. Poza tym możemy liczyć na klientów z polecenia. Jeśli mamy coś, co naprawdę pomaga, to nie ma nic złego w tym, by poprosić o rekomendacje. Co zrobić, gdy źródełko poleceń się wyczerpie i nasza sieć kontaktów już kupiła po dwa nasze produkty?

Na początek zadanie na rozgrzewkę:

Przypomnij sobie trzy ostatnie procesy sprzedażowe. Zastanów się:

  • jakimi słowami opisywał cię klient,
  • co mówił o procesie?
  • jak odnosił się do produktu/usługi?
  • jakich słów używał, gdy mówił o swoich potrzebach.

Przygotuj listę cytatów, zwrotów i opisów sytuacji, które nakreślą to, jak twój klient komunikuje się w czasie procesu sprzedaży. Daj sobie na to ćwiczenie ok. 10 minut. Efekt swojej pracy wykorzystasz w późniejszej części artykułu.

Zrobiłeś dobrą robotę i nie bój się poprosić o rekomendacje

Niektórzy twierdzą, że sprzedaż kończy się po podpisaniu umowy lub opłaceniu faktury. Inni mówią, że tylko śmierć klienta lub handlowca może przerwać ten proces. Myślę, że oba pomysły mają coś w sobie, ale lepiej od razu planować, jak ma wyglądać twój proces sprzedaży.

To TY wyznaczasz, kiedy ma się zakończyć.

Nie zawsze masz wpływ na to, kiedy i jak się zacznie, ale dobry proces planowania sprzedaży pomoże ci określić, kiedy możesz odtrąbić sukces, a kiedy przyznać się, że tym razem nie wyszło – każda opcja jest dobra.

Zacznij od końca, czyli od tego, co powiesz klientowi po dobiciu targu, by ten do ciebie wrócił, lub aby przysłał kolejne osoby, które powołają się na kontakt z twoim klientem.

W zależności od produktu lub usługi poniższe pomysły możesz zastosować jeden po drugim, lub wybrać tylko jeden – TY wyznaczasz ten krok w procesie sprzedaży klienta.

Zadaj pytanie wprost

Nie ma co owijać w bawełnę. Poproś klienta o opinie na temat swojej pracy. Niech oceni produkt. Może wypowiedzieć się na temat tego, jak dana usługa zmieni jego życie, biznes itp. Zapisz te uwagi, zredaguj i podeślij klientowi do autoryzacji. Potem opublikuj polecenie na LinkedIn, Facebooku, wizytówce Google i stronie WWW.

Miej gotowe rozwiązania pod ręką

Jeśli dobrze znasz swoich klientów i wiesz, że zazwyczaj wracają z tymi samymi opiniami, przygotuj dla nich gotowy tekst:

– Panie Marku, dziękuję za miłe słowa. Przygotowałem taki tekst, na podstawie tego, co Pan powiedział. Idealne oddaje to, jak XYZ wpłynie na rozwój XYZ w Pana firmie. Czy mogę prosić o publikację Pana opinii na....?

Automatyzuj proces

To świetny pomysł, gdy sprzedajesz online i klient może dostać e-maila zaraz po zakupie. W treści e-maila z podsumowaniem i fakturą poproś o wystawienie opinii i polecenie swoich usług. Wstaw link do swojej oferty, konta na LinkedIn i poproś o polecenie komuś, komu możesz pomóc.

Dzięki temu końcówka procesu sprzedaży stanie się nowym początkiem dla nowych zapytać i kolejnych poleceń.

Ułóż swój proces sprzedaży tak, by zacząć przewidywać swoje wyniki

Brak procesu to skazanie się na ślepy traf. Uda są dwa – albo się uda, albo się nie uda...

Wolisz czekać na kolejne polecenie i nie sprzedawać, czy wiedzieć, że określona liczba zapytań przełoży się na xyz umów i xyz złotówek na koncie.

Od czego zacząć? Od oferty? Opisu? Reklam? Strony WWW?

NIE!

Zacznij od klienta.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 48% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.