„Pan i władca słuchawki”, czyli jak skutecznie pozyskać klienta przez telefon

W XXI wieku technologia daje ogromne, wręcz nieograniczone możliwości kontaktu pomiędzy ludźmi. Dzięki temu powstaje coraz więcej i wciąż bardziej innowacyjnych sposobów docierania do klientów. Agencje reklamowe i marketingowe oraz firmy informatyczne cały czas wymyślają coraz lepsze rozwiązania. Mimo tych wszystkich nowinek technologicznych okazuje się, że jedną z najbardziej skutecznych metod kontaktu z klientem jest zwykła i znana w zasadzie wszystkim handlowcom czy sprzedawcom rozmowa telefoniczna. Wielu sprzedawców nie lubi jednak wykorzystywać tego narzędzia. Skąd taka niechęć do rozmowy telefonicznej z klientem? Co zrobić, by skuteczność umawianych spotkań czy też skuteczność sprzedaży przez telefon były wyższe niż do tej pory?

Często podczas spotkań ze sprzedawcami słyszę: „Nie lubię dzwonić do klientów”, „Ja pracuję tylko na poleceniach, nie muszę nigdzie dzwonić”, „Telefonowanie nie ma sensu. Dzisiaj i tak nikt się nie umawia na spotkania”. To tylko przykładowe opinie potwierdzające niechęć do rozmowy telefonicznej. Wynika ona z bardzo prostej i prozaicznej przyczyny: odmowy klientów. Wielu klientów, odbierając telefon, jest z góry nastawiona na „nie”. Ta sytuacja też ma swoją przyczynę i to tam należy szukać odpowiedzi na drugie z postawionych wyżej pytań.

Niechęć klientów najczęściej wynika z kilku powodów:

  • wiele rozmów wygląda i brzmi dokładnie tak samo,
  • sprzedawcy często nie słuchają klienta,
  • rozmowy są sztampowe, sztywne i nudne,
  • każda rozmowa zmierza od razu do sprzedaży, co wielu klientów odbiera jako chęć wciskania, narzucania im czegoś,
  • nawet jeśli sprzedawca próbuje umówić się na spotkanie, prezentując propozycję takiej wizyty, opiera ją na sprzedaży produktu.

Co z tego wynika? Otóż wielu klientów, odbierając obecnie telefon i słysząc imię, nazwisko oraz nazwę firmy, z góry zakłada, że rozmowa będzie zmierzała w kierunku sprzedaży. Dzieje się to, jeszcze zanim sprzedawca zdąży powiedzieć coś poza tymi słowami. Dlatego tak często po wypowiedzeniu imienia, nazwiska i nazwy firmy od razu pada odpowiedź klienta: „dziękuję, nie jestem zainteresowany”.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.