Organizacja, która przetrwa wszelkie kryzysy
- Co łączy najlepszych liderów, zgodnie z wynikami badań Instytutu Gallupa?
- Dlaczego tak ważne dla sukcesu firmy jest to, co myśli o sobie menedżer?
- Co powoduje, że czasem cały zespół potrafi pójść za menedżerem do następnej firmy?
Kto stworzył komputery osobiste? Kto położył podwaliny pod sieci komputerowe, które rozwinęły się do dzisiejszego internetu? Kto stworzył myszkę komputerową? Microsoft? Apple? Nie. To wszystko jest dziełem Xeroxa!
Szefowie korporacji stwierdzili jednak, że nie ma sensu się zmieniać. Jeżeli firma produkuje drukarki i robi to dobrze, to powinna robić to nadal. Podobne historie dotyczą Nokii, Kodaka i wielu innych przedsiębiorstw, a właściwie menedżerów, którzy wybrali trwanie w znanej rzeczywistości i stali się niewolnikami własnego sukcesu, nie zauważając, że świat wokół nich się zmienia i zmienić się muszą też ich firmy, zespoły, strategie, branże, cele oraz sposoby zarządzania.
W obliczu zmian
Świat wokół nas właśnie się zmienia i będzie wymagał od menedżerów gotowości do tego, żeby powiedzieć sobie jasno, że wszystko, co było podstawą biznesu, pewną oczywistością, może stać się nieaktualne. Dlaczego firma organizująca koncerty nie miałaby oferować jakiejkolwiek innej usługi? Ma kapitał finansowy oraz kapitał ludzki. W pewnym sensie może wszystko. Podobnie, jak każde inne przedsiębiorstwo. Oczywiście zmiana w firmach produkcyjnych jest trudniejsza do przeprowadzenia niż w usługowych, ale ciągle realna i, co ważne, może okazać niezbędna.
Wiem, że łatwo napisać, trudniej zrealizować. Sam się zmieniam. Stawiam sobie nowe cele. Aktywnie współuczestniczę w prowadzeniu dużej firmy i wiem, jak bardzo każda zmiana jest trudna do wdrożenia. Każde szkolenie, które prowadzę, stanowi formę przejścia przez proces zmiany. Wiem, ile determinacji wymaga zmiana, ale jednocześnie to właśnie ta gotowość jest najważniejsza w momentach kryzysu.
Pierwszym nawykiem, który trzeba w sobie wypielęgnować, jest zatem otwartość na zmianę, gotowość do uczenia się wszystkiego od początku i nietraktowania tego jak porażki, tylko jak okazji.
Najważniejszym czynnikiem, do którego mamy najszybszy dostęp, jest mentalność menedżmentu i właścicieli, czyli nas samych. Od tego więc powinniśmy zacząć.
Następnym elementem decydującym o sukcesie są ludzie i model współpracy z zespołem. Richard Branson wielokrotnie powtarzał w swoich książkach, że najważniejszy dla biznesu nie jest klient, a pracownik. Dlatego w dalszej części artykułu skupimy się na relacjach między menedżerem, a pracownikami.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.