Oko na konkurencję

  • Które obszary działalności serwisów internetowych konkurencji należy analizować i monitorować?
  • Jakie narzędzia wykorzystać do skutecznej analizy danych w Internecie?
  • Jak wykorzystać potencjał Big Data w budowaniu przewag konkurencyjnych w e-commerce?
ECOM_04_26.jpg

Obserwując rynek nowych technologii, start-upów czy coraz dynamiczniej rozwijającego się obszaru e-commerce, można zauważyć rosnącą świadomość wielu korzyści i wartości wynikających ze skutecznej analizy danych. Danych, które dostarcza nie tylko sama firma, ale przede wszystkim kluczowi konkurenci działający zarówno na rynku lokalnym, jak i globalnym.

Przedsiębiorcy działający na rynku internetowym mają bez wątpienia dostęp do szerszej oferty efektywnych narzędzi i większe możliwości analizy trendów rynkowych, zachowań konsumentów oraz działalności konkurencyjnych firm. Do kluczowych obszarów analizy konkurencji na rynku e-commerce można zaliczyć:

  • analizę obecności serwisów internetowych w sieci;
  • analizę aktywności marki w mediach społecznościowych;
  • analizę oferty handlowej pod kątem polityki cenowej i dostępności;
  • analizę zaplecza technologicznego serwisów internetowych.

Do analizy sklepów internetowych konkurencji w sieci można wykorzystać wiele ogólnodostępnych narzędzi. Za niektóre z nich trzeba zapłacić, jednak są to koszty uzasadnione i relatywnie niewielkie. Większość dostawców różnego rodzaju narzędzi analitycznych udostępnia je w modelu SaaS, który wymaga uiszczania niewielkiej opłaty miesięcznej.

Analiza obecności konkurencji w sieci

Jednym z najpopularniejszych narzędzi umożliwiających porównanie strony swojego sklepu ze stroną konkurentów jest platforma SimilarWeb, dostępna pod adresem http://www.similarweb.com. Za jej pośrednictwem można zestawić jednocześnie pięć witryn ­internetowych. Porównanie obejmuje:

  • ruch na witrynie (odsłony, sesje, unikalni użytkownicy);
  • zaangażowanie i lojalność (długość odwiedzin, liczba powracających użytkowników, głębokość penetracji witryny czy kraj pochodzenia użytkowników);
  • kanały pozyskiwania ruchu (estymacja udziału w pozyskanym ruchu ze źródeł organicznych, reklam CPC, kanałów social media itp.);
  • słowa kluczowe generujące ruch w badanych witrynach;
  • efekty działań w zakresie SEO (weryfikacja pozycji badanej witryny internetowej dla wskazanych słów kluczowych);
  • wiele innych parametrów istotnych przy zarządzaniu sklepem internetowym.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.