Oko na konkurencję
- Które obszary działalności serwisów internetowych konkurencji należy analizować i monitorować?
- Jakie narzędzia wykorzystać do skutecznej analizy danych w Internecie?
- Jak wykorzystać potencjał Big Data w budowaniu przewag konkurencyjnych w e-commerce?
Obserwując rynek nowych technologii, start-upów czy coraz dynamiczniej rozwijającego się obszaru e-commerce, można zauważyć rosnącą świadomość wielu korzyści i wartości wynikających ze skutecznej analizy danych. Danych, które dostarcza nie tylko sama firma, ale przede wszystkim kluczowi konkurenci działający zarówno na rynku lokalnym, jak i globalnym.
Przedsiębiorcy działający na rynku internetowym mają bez wątpienia dostęp do szerszej oferty efektywnych narzędzi i większe możliwości analizy trendów rynkowych, zachowań konsumentów oraz działalności konkurencyjnych firm. Do kluczowych obszarów analizy konkurencji na rynku e-commerce można zaliczyć:
- analizę obecności serwisów internetowych w sieci;
- analizę aktywności marki w mediach społecznościowych;
- analizę oferty handlowej pod kątem polityki cenowej i dostępności;
- analizę zaplecza technologicznego serwisów internetowych.
Do analizy sklepów internetowych konkurencji w sieci można wykorzystać wiele ogólnodostępnych narzędzi. Za niektóre z nich trzeba zapłacić, jednak są to koszty uzasadnione i relatywnie niewielkie. Większość dostawców różnego rodzaju narzędzi analitycznych udostępnia je w modelu SaaS, który wymaga uiszczania niewielkiej opłaty miesięcznej.
Analiza obecności konkurencji w sieci
Jednym z najpopularniejszych narzędzi umożliwiających porównanie strony swojego sklepu ze stroną konkurentów jest platforma SimilarWeb, dostępna pod adresem http://www.similarweb.com. Za jej pośrednictwem można zestawić jednocześnie pięć witryn internetowych. Porównanie obejmuje:
- ruch na witrynie (odsłony, sesje, unikalni użytkownicy);
- zaangażowanie i lojalność (długość odwiedzin, liczba powracających użytkowników, głębokość penetracji witryny czy kraj pochodzenia użytkowników);
- kanały pozyskiwania ruchu (estymacja udziału w pozyskanym ruchu ze źródeł organicznych, reklam CPC, kanałów social media itp.);
- słowa kluczowe generujące ruch w badanych witrynach;
- efekty działań w zakresie SEO (weryfikacja pozycji badanej witryny internetowej dla wskazanych słów kluczowych);
- wiele innych parametrów istotnych przy zarządzaniu sklepem internetowym.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.