Okiem eksperta

Nie ulega wątpliwości, że prognozowanie sprzedaży jest trudnym obszarem zarządzania. Niektórzy menedżerowie bardzo wnikliwie, wręcz naukowo zajmują się tym procesem. Są też tacy, którzy podchodzą do tego jak do sztuki.

Co jest najważniejsze w prognozowaniu sprzedaży?

Nie ulega wątpliwości, że prognozowanie sprzedaży jest trudnym obszarem zarządzania. Niektórzy menedżerowie bardzo wnikliwie, wręcz naukowo zajmują się tym procesem. Są też tacy, którzy podchodzą do tego jak do sztuki.

Prognozowanie sprzedaży obejmuje opis przewidywanego poziomu sprzedaży produktów czy usług na aktualnie wyznaczonych rynkach docelowych, w określonym czasie, przy wykorzystaniu możliwych do użycia zasobów osobowych i materialnych oraz zakładanej strategii marketingowej, z uwzględnieniem hipotez dotyczących oddziaływania otoczenia zewnętrznego. Moim zdaniem, najważniejszym obszarem w tym zagadnieniu jest wyznaczenie i niepomijanie żadnego etapu prognozowania. Trzeba jednocześnie pamiętać o tym, że prawdopodobnie w większości przypadków nie dysponujemy pełną wiedzą o klientach już posiadanych i tych, których zamierzamy pozyskać. Nie wiemy, jakie nowe działania konkurencji mogą się przełożyć na naszą efektywność działań. Również otoczenie marketingowe (niekontrolowane przez nas) może ulec zmianie.

Dobra prognoza sprzedaży powinna zatem być zbudowana na bazie danych dotyczących naszych dostawców, konkurencji i końcowych nabywców. Najważniejsze etapy prognozowania sprzedaży to zakładana koniunktura gospodarcza u naszych obecnych i potencjalnych odbiorców, określenie ogólnego popytu na wyznaczonych rynkach docelowych na dane produkty czy usługi, nasze zasoby i ich wykorzystanie w odniesieniu do udziału w rynku, sprawdzenie aktualności podziału popytu na segmenty rynkowe, opisanie tendencji rozwojowych w naszych segmentach rynkowych oraz analiza „wrażliwości” klientów na otoczenie rynkowe.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 54% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.