Oferta mafijna, czyli czy oferta nie do odrzucenia rzeczywiście istnieje

  • Jak kupują klienci i jak dotrzeć do ich prawdziwych potrzeb?
  • Czym jest oferta mafijna?
  • Czy można stworzyć ofertę mafijną dla każdego?
SS_43_74.jpg

Oferta mafijna to pojęcie jeszcze z czasów Ala Capone. Amerykański gangster o włoskich korzeniach wielokrotnie składał swoim ofiarom propozycje nie do odrzucenia. Jedna ze sprzedażowych legend mówi o tym, że podobną ofertę można złożyć w handlu. Głosi ona, że istnieje magiczny przepis, pozwalający stworzyć propozycję dla klienta w taki sposób, żeby nie mógł odmówić zakupu. Czy rzeczywiście tak jest?

Dlaczego ludzie kupują?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw musimy zająć się podstawami. Cykl zakupowy (rysunek 1), zwany również procesem zakupowym lub customer journey, to sposób, w jaki klienci kupują w danej firmie. Liczne metodyki i książki mówią o nim inaczej i kładą nacisk na inne jego elementy, ale postaram się wyjaśnić to zagadnienie w możliwie uniwersalny sposób.

Krok 1. Wyzwalacz

Żeby można było mówić o zakupie, musi pojawić się coś, co go wywoła. W zależności od metodyki na początku cyklu zakupowego może być problem, wyzwanie, bariera, cel lub ból. Jest to czynnik, który wymaga od uwagi i rozwiązania. Może on pojawić się samoistnie lub być wywołany np. przez rozmowę z handlowcem albo ciekawy artykuł w gazecie. Przykładowym wziętym z życia wyzwalaczem może być zepsuty telewizor.

Krok 2. Jak to rozwiązać?

Jeżeli już pojawiło się coś, z czym trzeba sobie poradzić, należy wymyślić, jak to zrobić. Każdy, kto kiedyś rozwiązywał jakikolwiek problem, wie, że jest wiele metod radzenia sobie w takich sytuacjach. Dla przykładu – na wyzwalacz „zepsuty telewizor” można zareagować na dwa sposoby – kupując nowy lub naprawiając stary. Każdy z nich ma wady i zalety oraz generuje jakieś spodziewane koszty. Pod koniec tego kroku kupujący dokonuje wyboru, co zrobi i ile mniej więcej jest gotów za to zapłacić.

Krok 3. Research

Już wiemy, co rozpoczęło proces zakupowy i w jaki sposób go przeprowadzić. Teraz przychodzi czas na to, żeby dowiedzieć się więcej na zadany temat. Dla przykładu wspomniany telewizor występuje w setkach wariantów. Kupujący musi zrobić research i podjąć finalną decyzję, który model kupić. Na tym etapie klient może być w pełni samodzielny i korzystać z materiałów dostępnych w Internecie bądź skorzystać z pomocy (np. ze strony handlowca).

Krok 4. Zakup

Kupujący wie już dokładnie, czego potrzebuje i pozostaje mu znalezienie najlepszej ceny i warunków. Niektórzy mogą być gotowi zapłacić więcej, żeby kupić sprzęt z dłuższą gwarancją lub od bardziej zaufanego sprzedawcy. Inni odwrotnie – skupią się na najniższej cenie.

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.