Nowe przepisy o sprzedaży w e-sklepach
25 grudnia 2014 roku, tuż po świątecznym szaleństwie zakupów, wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta, regulujące sprzedaż prowadzoną przez sklepy internetowe. Nowe regulacje muszą wdrożyć wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej, co oznacza, że zasady sprzedaży na odległość będą jednolite w całej Wspólnocie.
Z jednej strony nowa ustawa może stanowić dla przedsiębiorców pewne ułatwienie, ponieważ precyzyjnie reguluje niektóre kwestie związane ze sprzedażą oraz ujednolica np. zasady reklamacji. Przepisy dotyczące trybu zgłaszania wad towarów przez konsumentów wracają bowiem od grudnia do Kodeksu cywilnego, który reguluje już sprzedaż niekonsumencką. Tym samym uchylone zostają dotychczasowe ustawy konsumenckie, tj. ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny i ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Zmniejszeniu ulegnie zatem gąszcz aktów prawnych, wśród których poruszać się muszą przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie sprzedaży. Jednocześnie nowa ustawa rozszerza obowiązki firm prowadzących e-sklepy.
Co się zmienia?
Nowa ustawa nakłada na właścicieli e-sklepów obowiązek poinformowania klientów właściwie o większości ich praw z tytułu sprzedaży konsumenckiej, a także o obowiązkach wynikających z zawartej umowy sprzedaży. Ponadto nowe przepisy określają etapy transakcji, na których określone informacje mają zostać przekazane konsumentowi. Ustawa wprowadza katalog 21 podstawowych zagadnień, o których w sposób jasny i zrozumiały przedsiębiorca musi poinformować potencjalnego klienta jeszcze przed złożeniem przez niego zamówienia, a następnie informacje te potwierdzić pisemnie najpóźniej w chwili dostarczenia towaru. Wymóg ten na pewno znacząco wpłynie na obszerność regulaminów sklepów internetowych oraz na samą procedurę dokonywania w nich zakupów. Nieumieszczenie informacji w regulaminie zgodnie z wymogami wprowadzonymi przez nową ustawę stanowić będzie wykroczenie, za które przedsiębiorca może zostać ukarany grzywną, będzie też skutkować obowiązkiem poniesienia dodatkowych kosztów transakcji lub uznaniem umowy za niezawartą, co wyłączy odpowiedzialność konsumenta z tytułu zapłaty za towar.
Rozszerzone obowiązki informacyjne
Zgodnie z nowymi przepisami, właściciel e-sklepu musi poinformować swoich klientów m.in. o:
- danych identyfikujących przedsiębiorcę prowadzącego sklep internetowy, w tym o organie, który zarejestrował jego działalność gospodarczą,
- numerze w rejestrze,
- adresie przedsiębiorstwa,
- adresie poczty elektronicznej,
- numerze telefonu oraz faksu, pod którymi konsument będzie miał możliwość szybkiego i skutecznego kontaktu z przedsiębiorcą.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.